Има ли наде за „мале“ економије у условима глобализације // Is there a hope for “small companies” in conditions of globalization?

Authors

  • Анђелко С. Лојпур Економски факултет Подгорица - Универзитет Црне Горе
  • Сања Пековић Факултет за туризам и хотелијерство Котор

DOI:

https://doi.org/10.7251/ACE1216009L

Abstract

Резиме: У овом раду аутори полазе од кључне спознаје да достигнути ниво националне конкурентности у потпуности одражава способности одређене земље да свом становништву омогући просперитет. Полазна хипотеза подразумијева да је конкурентност једне националне економије условљена мноштвом фактора, с тим што се на бази искустава развијених земаља, које предњаче по достигнутом ниову конкурентности, може закључити да на значају све више добијају фактори засновани на знању и иновативности, тзв. нецјеновни фактори конкурентности. У том смислу се проблем раста и развоја транзиционих економија у условима глобалне кризе покушава сагледати кроз призму опасности које собом носи процес глобализације, те потребе уважавања спознаје да је трајни опоравак могућ једино успостављањем „економије знања“.

Summary: In this paper, the authors start from the key argument that the level of national competitivness completely reflects the level of a certain country to create a growing prosperity for its citizens. The starting hypothesis considers that competitivness of one national economy depends on various factors. Moreover, based on the experience of developed countries that are leaders, concerning the level of competitiveness, we may conclude that competitiveness depends mainly on knowledge and innovativeness, i.e., non-price factors of competitiveness. In this sense, the problem concerning the growth and development of transitional countries in conditions of global crisis is observed taking into account the danger from the process of globalization which suggest that the recovery could be reached through ‘economy of knowledge`.

Published

2012-02-06