Savremena saznanja o tipičnom i atipičnom razvoju verbalne komunikacije

Authors

  • Slađana Ćalasan Univerzitet u Istočnom Sarajevu, Medicinski fakultet, Foča
  • Nadica Jovanovć Univerzitet u Beogradu, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd

DOI:

https://doi.org/10.7251/BII1802207C

Abstract

Komunikacija se može definisati kao razmjena poruka između pošiljaoca
i primaoca. Kada se analiziraju obilježja komunikacije, u literaturi
se najčešće spominje podjela na verbalnu i neverbalnu komunikaciju.
Djeca tipičnog razvoja prolaze kroz faze preintencionalne,
intencionalne presimboličke i intencionalne simboličke komunikacije.
Svako dijete prolazi kroz iste faze razvoja komunikacije, samo
što vrijeme ulaska i vrijeme ostajanja u određenoj fazi nije uvijek i
za svako dijete isto. Neka djeca ispoljavaju atipičan razvoj komunikacije
pa pojedini periodi komunikacionog razvoja kod njih traju
duže u poređenju sa djecom tipičnog razvoja. Poremećaji komunikacije
su ozbiljan i čest problem sa kojim se suočava dijete, roditelji
i šira društvena zajednica u kojoj dijete odrasta, jer ako kod djeteta
postoje komunikacione teškoće u ranom uzrastu, na njih se najčešće
nadovezuju problemi nedovoljno usvojenog govorno-jezičkog
sistema. Govorno-jezička kašnjenja evidentirana u ranom uzrastu
najčešće se protežu tokom cijelog razvojnog perioda i kasnije se
odražavaju na akademska postignuća u školi, kao i na cjelokupno
komunikaciono i socijalno funkcionisanje djece u starijem uzrastu.

Published

2019-01-02