БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS <p>Бањалучки новембарски сусрети је научни скуп чији је издавач Филозофски факултет Универзитета у Бањој Луци.</p> en-US sinisa.lakic@ff.unibl.org (Синиша Лакић) doi.nubrs@gmail.com (Горан Талијан) Fri, 10 Sep 2021 00:00:00 +0200 OJS 2.4.8.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Efekt navođenja ratnih asocijacija na procjenu srpskih nacionalnih lidera iz rata u bih po dimenziji ratni zločinac-heroj https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7529 <p>Provjereno je da li ratne asocijacije indukuju razlike u doživljaju srpskih ratnih lidera<br>– R. Karadžića i R. Mladića, na uzorku ispitanika srpske nacionalnosti. Od E grupe (N=101) je<br>na početku ispitivanja zatraženo da navedu svoje asocijacije o ratnom sukobom u BiH. K grupa<br>(N=108) nije imala taj zadatak. Ispitanicima su date vinjete sa istorijski neutralnim biografijama<br>Karadžića i Mladića, nakon čega je navedeno da o njima postoje različita mišljenja – neki<br>ih smatraju „ratnim zločincima“, a neki „nepravedno optuženenim herojima“. Pretpostavljeno<br>je da će ratne asocijacije indukovati veću etničku identifikaciju i „primovati“ E grupu da procjenjuju<br>lidere više u smjeru herojstva. Ovo je utvrđeno za oba lidera, ali je statistički značajan<br>niski efekt (g=0.34, p=.007) dobijen samo za Karadžića. Efekt nije zavisio od osobina ličnosti,<br>opšte inteligencije, dispozicionog etnocentrizma ili znanja istorije. Nalaz implicira da evociranje<br>ratnih asocijacija može imati određen uticaj na pozitivnije viđenje kontraverznih ratnih lidera<br>u očima njihovog etnosa.</p> Zorana Praštalo, Željana Šuvira, Siniša Subotić Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7529 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Izraženost različitih kategorija životnih stresora kod učenika završnog razreda osnovne i srednje škole https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7530 <p>Životni stresori (ŽS) na školskom uzrastu predviđaju mnoge neželjene ishode, poput<br>narušenog mentalnog zdravlja, lošeg školskog postignuća i problema sa disciplinom. Izraženost<br>individualnih kategorija ŽS i njihovih veza sa školskim postignućem i vladanjem ispitana je na<br>uzorcima učenika završnog razreda osnovne (OŠ: N=524) i srednje škole (SŠ: N=557). Kao najizraženiji<br>ŽS se izdvajaju: svađe s roditeljima (34.7%), dugotrajna bolest člana porodice (27.8%),<br>duže odsustvo roditelja od kuće (23.1%) i svađe između roditelja (23.0%). Razlike između učenika<br>OŠ i SŠ generalno su išle u smjeru veće izraženosti ŽS u SŠ, a najsnažnije za: svađe s roditeljima<br>(Φ=.18, RR=1.7, BF10&gt;100), siromaštvo (Φ=.11, RR=3.8, BF10=32.6) i svađe između<br>roditelja (Φ=.10, RR=1.5, BF10=23.1). Najzastupljeniji ŽS učenika uglavnom se tiču porodičnog<br>funkcionisanja i odnosa. Učenici SŠ procjenjuju značajno veću izraženost nekih od ŽS u odnosu<br>na učenike OŠ, što može biti rezultat autentično veće akumulacije ŽS kod starijih učenika, ali i<br>njihove bolje razvijene sposobnosti da uviđaju porodične probleme. Četiri pojedinačne kategorije<br>ŽS koreliraju sa sniženim prosjekom ocjena, a devet kategorija korelira sa sniženim školskim<br>vladanjem.</p> Siniša Subotić, Sanja Radetić Lovrić Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7530 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Socioekonomski status, desničarska autoritarnost i kontakt kao prediktori socijalnih distanci kod srednjoškolaca u Republici Srpskoj https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7528 <p>U radu ispitujemo odnos socijalnih distanci Srba prema Bošnjacima i Hrvatima sa<br>varijablama socioekonomskog statusa (SES), desničarske autoritarnosti (RWA) i varijablama<br>kontakta. Uzorak je činilo 346 ispitanika. Desničarska autoritarnost je ispitana upitnikom autoritarnosti,<br>varijable socioekonomskog statusa su činile pol, starost, obrazovni status i primanja<br>roditelja, a varijable kontakta su provjerene pitanjima vezanim za nacionalnu pripadnost roditelja,<br>rodbine i prijatelja, te pitanjem vezanim za posjetu drugim državama bivše SFRJ. Hijerarhijska<br>regresiona analiza pokazala je da SES varijable u prvom bloku nisu prediktor distanci prema<br>Bošnjacima i Hrvatima. Uključenjem RWA predikcija distanci prema Bošnjacima (R2=.09,<br>F(6,339)=5.43, p&lt;.001) i Hrvatima (R2=.10, F(6, 339)=6.13, p&lt;.001) je postala značajna. Uključenjem<br>varijabli kontakta, tri grupe varijabli su bile značajni prediktori distanci prema Bošnjacima<br>(R2=.12, F(10,335)=4.35, p&lt;.001) i Hrvatima (R2=.16, F(10,335)=6.44, p&lt;.001). Uticaj<br>RWA i kontakta na distance u skladu je sa prethodnim studijama. Rezultati su diskutovani kroz<br>prizmu uticaja individualnih razlika kao prediktora distanci prema vanjskim grupama.</p> Miloš Pralica, Srđan Dušanić, Milana Damjenić Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7528 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Стање, проблеми и перспективе инклузивног образовања у време информатизације и дигитализације https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7527 <p>Нова политика инклузивног образовања је донела са собом низ промена, којима<br>ће се осигурати прелазак са хронолошки старијег концепта интегрисања детета у образо-<br>вање, на фокус креирања „образовања за све“. Такво образовање треба да буде отворено за<br>сву децу и у стању да сваком детету пружи квалитетно образовање, што би значило да<br>су школе оспособљене да приме и образују свако дете, укључујући и децу из осетљивих гру-<br>па било ког порекла и са било којом сметњом у развоју или тешкоћом у учењу. Могућност<br>коју пружа настава организована по инклузивним принципима је веома значајна. Суживот<br>и сарадња деце са сметњама у развоју и деце типичног развоја доводи до тога да деца са<br>сметњама у развоју успевају да стекну нека животна искуства која ће им у каснијем жи-<br>воту бити корисна. Предмет овог рада је инклузија у настави и учењу. Један од мотива за<br>покретање истраживања овог типа огледа се у тежњи ка унапређењу инклузивне образов-<br>не праксе. Циљ је теоријски анализирати досадашња истраживања о примени инклузије<br>у наставној пракси, те извести научно утемељене генерализације о стању, проблемима и<br>могућим перспективама инклузивне наставе у доба дигитализације. Посебан циљ овог рада<br>је указати на даље перспективе инклузивног образовања у нашим школама.</p> Александра М. Андрић, Тамара М. Добрић, Наташа С. Ковачевић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7527 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Образовање подржано мобилним мултимедијалним уређајима: изазови у раду наставника у основним и средњим школама https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7526 <p>Све присутније напредовање информационих и дигиталних технологија ути-<br>че да образовање, глобално гледано, у свим својим облицима и на свим нивоима попри-<br>ма једну нову димензију која се стално мијења и прилагођава савременим трендовима.<br>Мобилно учење, односно образовање подржано мобилним технологијама, управо је један<br>од таквих трендова који представља нове изазове за наставнике основних и средњих<br>школа. Истраживање је обављено у два временска периода, и то у марту и априлу 2019.<br>године. Циљ истраживања је био да се идентификују главни изазови у раду наставника<br>основних и средњих школа поводом већ присутног формалног и информалног образовања<br>подржаног мобилним мултимедијалним уређајима. Примијењен је сервеј (survey) истра-<br>живачки метод, а од техника интервју, анкетирање и процјењивање. Узорак истражи-<br>вања су чинила 123 наставника из три основне (63) и двије средње школе (60). Између<br>осталог, идентификовали смо неколико битних изазова за ову популацију наставника:<br>негативни ставови наставника према актуелном коришћењу мобилних телефона у на-<br>стави, додатно образовање, кооперативно коришћење мобилних телефона са учени-<br>цима, трагање за електронским уџбеницима доступним и на мобилним телефонима,<br>подизање нивоа контроле и увођење јасних правила у функцији смањења злоупотребе<br>мобилних телефона у учионици; коришћење видео-анимација, телевизијских канала и<br>видео-игрица у настави путем мобилних телефона, и слични изазови.</p> Драженко Јоргић, Татјана Марић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7526 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Ложе и градови – развој масонерије у урбаним срединама југоисточне Европе од средине XVIII до почетка XX века https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7525 <p>У раду се приказује генеза масонске организације на простору Југоисточне Ев-<br>ропе (данашња Румунија, Хрватска, Србија, Грчка и Бугарска) у контексту друштве-<br>но-политичке либерализације и у зависности од функционисања градских центара. Ма-<br>сони су по природи свога рада везани за градове, масонске ложе настају у градовима од<br>краја XVIII века и увек су репрезент градске културе.</p> Радован Пилиповић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7525 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Византијски град Адријанопољ у дјелима српских средњовјековних писаца https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7523 <p>Сврха рада је да покаже начин на који су српски средњовјековни писци видјели<br>византијски град Адријанопољ, какве су представе о њему имали, те да ли су њихова<br>схватања у складу данашњом историографијом. Под синтагмом српски средњовјековни<br>писци подразумијевају се различити старији и млађи љетописи, житија српских вла-<br>дара, те историјско дјело Константина Михаиловића из Островице. Много података<br>о овом граду можемо пронаћи у дјелу Живот деспота Стефана Лазаревића Константина<br>Костенечког, познатијег под надимком Филозоф, у вези са међусобним размирицама Ос-<br>манлија након Ангорске битке, током прве двије деценије XV вијека. Српски средњовје-<br>ковни писци Адријанопољ нису називали његовим данашњим називом Едирне. Сви ауто-<br>ри српских љетописа говоре о Дренопољу и углавном доносе непрецизне хронолошке од–<br>реднице у вези са догађајима у оквиру којих помињу град, док је у дјелима Константина<br>Костенечког и Пајсеја Јањевца, за име града коришћен антички назив Адријанопољ, по<br>његовом оснивачу, римском цару Хадријану. Константин Михаиловић из Островице за-<br>биљежио је три различита назива за најранију европску престоницу Османлијског цар-<br>ства. У дјелу овог списа који је настао књижевним трудом српског јаничара досљедно<br>је употријебљен термин Дренопоље, док се у рукописима насталим прерадом основног<br>текста у XVI вијеку сусрећемо са називом Адријанопољ, а у рукописима насталим у<br>XVII вијеку град је наведен као Едрнопол.</p> Борис Бабић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7523 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Сремска трговишта у XVIII и првој половини XIX века https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7521 <p>Срем се и данас, као и у ранија времена, налази на важној раскрсници путева<br>на Балканском полуострву и владавина над овом територијом увек је значила предност<br>у односу на друге. Хабзбуршка монархија је, у потпуности, завладала и Сремом, после<br>одлука Пожаревачког мира 1718. године. После тога почиње убрзани развој сремских сре-<br>дина, тзв. трговишта, о којима је реч у овом раду. Упоређивањем различитих пописа<br>с краја XVIII и прве половине XIX века, покушали смо да прикажемо демографску слику<br>сремских средина, које су, у највећој мери насељене, као и данас, српским становништвом.<br>Такође, на основу изнетих података указали смо и на њихов убрзани привредни развој.<br>Примера ради, у оквиру провинцијског (грађанског) дела Срема најубрзанији економски,<br>а и демографски развој, у овом периоду, имала је Рума, чији се број становника увећао<br>за готово једну половину. Исто тако, расла су и развијала се места у Сремској војној<br>граници, пре свих Земун, чије је становништво порасло за непуних двадесет година за<br>једну четвртину.</p> Владан Гавриловић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7521 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Неколико цртица из живота византијског села https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7519 <p>Село и сељак су универзална појава у историји. У раду су изнесени поједини<br>аспекти живота на византијском селу. Премда је Византија имала веома развијене гра-<br>дове и градску привреду, највећи део њеног становништва ипак је живео на селу и она је,<br>попут осталих средњовековних држава, претежно била рурална. У административном<br>погледу, село је било потчињено граду, а није без значаја ни чињеница да је сеоски живот<br>био знатно сиромашнији од градског – како у материјалном, тако и у културном погле-<br>ду. У Византијском царству је управо сељак стварао основна богатства и бранио гра-<br>нице државе. Рад сељака је по свој прилици био најпостојанији елемент у нестабилном<br>византијском свету, а сељаци су чинили главнину пореских обвезника који су издржава-<br>ли државу и њену војну машинерију.</p> Радивој Радић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7519 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Сански Мост за вријеме Аустроугарске управе https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7524 <p>У овом раду приказана је историја Санског Моста и његовог становништва у<br>доба Аустроагарске. Послије окупације Босне и Херцеговине Аустроугарска је у основи за-<br>држала османску административно-територијалну подјелу. Котар (срез) Сански Мост<br>припадао је Бихаћком округу. Апсолутну већину становништва, које је тада живјело<br>у раштрканим селима, чинило је српко-православно. У периоду од 1878. до 1910. оно се<br>повећало за 104%. Пораст представља резултат природног прираштаја и знатног до-<br>сељавања. Главно занимање становништва била је пољопривреда. Већина људи била је<br>у кметском положају. Знатан напредак остварен је у трговини и занатству, док је ру-<br>дарство потпуно замрло. Развоју саобраћаја допринијела је изградња путева и пруге.<br>Унапријеђен је поштански саобраћај, успсотављене су телеграфске и телефонске линије.<br>Оснивањем друштава и задруга отпочет је развој културно-социјалног живота. Услијед<br>малог броја школа била је велика неписменост. Људи нису водили рачуна о хигијени,<br>што је био узрок епидемијама заразних болести. Ендемичне болести биле су гушавост<br>и сифилис. Избијањем Првог свјетског рата у Босни и Херцеговини почело је хапшење,<br>затварање и интернација виђенијих Срба у Санском Мосту. Недостатак мушке рад–<br>не снаге у пољопривреди, узрокован мобилизацијом, те долазак избјеглица, реквизиција<br>стоке и жита, проузроковали су оскудицу у храни. Велика суша 1917. још више је погор-<br>шала стање. Све тежи живот војника на фронтовима утицао је на појаву бјежања из<br>аустроугарске војске Савезницима. Многи заробљени Сањани ушли су у састав јединица<br>српске војске као добровољци. По завршетку рата Сански Мост био је међу мјестима<br>која су 27. новембра 1918. прогласила уједињење Босне и Херцеговине са Србијом.</p> Жељко Савановић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7524 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Јевреји у Вишеграду (1878 – 1914) https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7522 <p>У раду ћемо на основу необјављених и објављених историјских извора покуша-<br>ти да реконструишемо живот вишеградских Јевреја на размеђу XIX и XX вијека. Будући<br>да у српској историографији, до сада, о вишеградској јеврејској заједници у периоду 1878 –<br>1914. није пиисано. Вишеград је и прије аустроугарске окупације (1878) имао велику улогу<br>као гранично подручје, царинарница и важно трговачко чвориште. Након 1878. године<br>његов гео-стратешки значај још је више дошао до изражаја. Први попис становништва,<br>који су окупационе власти провеле 1879. године, биљежи да је у самом граду живјело свега<br>37 Јевреја, односно нешто више од 3% укупног градског становништва. Током 80-их годи-<br>на XIX вијека масовнији талас унутрашњих миграција довео је до повећања броја Јевреја<br>у вишеградској чаршији. Притиснути економским недаћама они су кренувши из Сараје-<br>ва према истоку, своје уточиште, између осталог, нашли и у Вишеграду. Углавном орјен-<br>тисани на трговачку дјелатност у значајној мјери су утицали на привредно унапређење<br>Вишеграда и његове шире околине. У духовном погледу били су везани за сефардску вјерску<br>општину, која је била и њихов заступник у односу према властима.</p> Стојанка Лужија Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7522 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Добротворна задруга српкиња петровчанка – примјер хуманитарног и националног дјеловања у Босанском Петровцу https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7520 <p>У раду је изложен историјат настанка Добротворне задруге Српкиња Пе-<br>тровчанка у Босанском Петровцу. Задруга је основана 1900. године и била је међу пр-<br>вим овог типа, основаним у окупираним покрајинама Босни и Херцеговини. Заједничким<br>трудом и радом, основали су је учитељица Катица Крајић из Велике Кикинде, која је ра-<br>дила у Босанском Петровцу, и петровачки пјесник и национални борац – Богдан Мила-<br>новић Крајишник. Циљ Добротворне задруге Српкиња Петровчанка био је национално и<br>хуманитарно дјеловање петровачких Срба. Задруга је одржавала редовне и ванредне ху-<br>манитарне акције, а финансирала се добровољним прилозима и одржавањем годишњих<br>забава. Године 1906. задруга је основала Српску женску раденичку школу, прву такве вр-<br>сте у Босанском Петровцу и једну од првих у Босанској Крајини. Задруга је покретала<br>хуманитарне акције прикупљања помоћи за Црвени крст у Србији и Црној Гори у току<br>балканских ратова.</p> Бошко М. Бранковић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7520 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200 Panpsihizam: odgovor na nepostojeći problem? https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7517 <p>U radu ćemo razmatrati neke od novijih argumenata u korist panpsihizma, a naročito<br>argumente koje zastupa Filip Gof, kao i razloge zbog kojih je ovaj pristup ne samo neodrživ, već<br>i neutemeljen. Panpsihizam, kao oblik onto-epistemičkog filozofskog pogleda na svijet, ponovo<br>dobija na zamahu nakon Čalmersovog postavljanja „teškog problema svijesti“ (Chalmers, 1995).<br>Polazeći od toga da fizikalizam i emergentizam ne mogu objasniti pojavu svijesti, novi panpsihizam<br>će dovesti u pitanje otkrića nauke, ne samo neuro-nauke već i same fizike. Kritika koja<br>se na ovakav način upućuje prirodnoj nauci ne predstavlja produktivan doprinos razumijevanju<br>fenomena svijesti, te bismo željeli pokazati da, uprkos svim problemima koji slijede iz razmatranja<br>svijesti, odgovor na to kako je svijest moguća ipak prije može doći iz pravca filozofskih<br>istraživanja koja ozbiljno uzimaju u obzir domete savremene nauke, nego li ovako postavljenog<br>panpsihizma.</p> Miroslav Galić Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7517 Fri, 10 Sep 2021 00:00:00 +0200 Од кибернетичке антропологије до трансхуманизма: к новој филозофији будућности https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7518 <p>У прилогу се разматрају могуће консеквенце што их за собом повлачи све већи<br>утицај нових технологија не само на људско делање него и на саму људску природу. Тај<br>тренд у хуманистичким наукама документује разматрање виртуeлности као нове<br>епистемичке матрице и појава трансхуманизма одн. постхуманизма као изазова за<br>биоетичко мишљење. Филозофија као метатеорија хуманистичких наука мора да по-<br>свети више пажње тим тенденцијама технолошког доба уместо да рециклира старе<br>антрополошке и епистемолошке обрасце. Будућност тако постаје пројекат од енорм-<br>ног значаја за филозофију, а одређење промене слике света и човека нови задатак хума-<br>нистичких наука. У контексту разраде једне нове филозофије будућности акценат ће<br>да буде на етаблирању кибернетичке парадигме у савременим наукама. Као последица<br>те парадигме разматраће се тенденције у задњих педесетак година да се пројектује сли-<br>ка човека који унапређен од стране најновијих технологија може да компензује физичке<br>и психичке недостатке своје природе. Трансхуманизам је нови поглед на свет који отво-<br>рено пропагира потребу да се човек унапреди на тај начин и тиме преобрази своје биће.<br>Остаје отворено да ли ће тај тренд бити позитиван или ће се он можда показати као<br>израз неке нове идеологије.</p> Дамир Смиљанић Copyright (c) 2021 БАЊАЛУЧКИ НОВЕМБАРСКИ СУСРЕТИ https://doisrpska.nub.rs/index.php/BLNS/article/view/7518 Mon, 13 Sep 2021 00:00:00 +0200