ОБРАЗОВНИ ЕФЕКТИ УЧЕЊА РЈЕШАВАЊЕМ ИСТРАЖИВАЧКИХ ЗАДАТАКА У НАСТАВИ ПРИРОДЕ И ДРУШТВА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK2301087KAbstract
Тежиште наставног рада у савременој настави усмјерено је на замјену нека- дашњег енциклопедијског приступа поступцима, методама, облицима, систе- мима рада окренутим ка рјешавању проблема, практичној примјени знања, ис- траживању. Истраживачки задаци јављају се као један од предуслова усвајања цјеловитих и трајних знања. У раду су презентована новија теоријско-мето- долошка сазнања о образовним ефектима учења путем рјешавања истражи- вачких задатака у настави природе и друштва. С тим у вези, за реализовано истраживање постављен је циљ како би се утврдило да ли се учењем путем рјешавања истраживачких задатака у настави природе и друштва постижу већи образовни ефекти (већи и квалитетнији ниво знања), те већи резултати рада свих ученика или појединаца. Истраживање је проведено на узорку од 40 ученика IV разреда основне школе из Приједора. Током истраживања кориште- на је експериментална метода. Техника прикупљања података јесте техника тестирања, док је инструмент истраживања тест знања из познавања при- роде и друштва А форма (иницијални и финални). Према резултатима, постоји статистички значајна разлика у резултатима учења (већи и квалитетнији ниво знања) међу ученицима који су радили на истраживачким задацима у односу на ученике у традиционалној настави (прва хипотеза), те постоји статистички значајна разлика у резултатима рада свих ученика или појединаца који су радили на истраживачким задацима у односу на ученике у традиционалној настави (друга хипотеза). Резултати истраживања указују на потребу и могућност преиспитивања постојећих образаца наставног рада током реализације на- ставних садржаја природе и друштва, те имплементирања више истраживач- ких задатака за самостални, групни и тандемски рад ученика.