РУРАЛНЕ ШКОЛЕ - СПЕЦИФИЧНОСТИ, РЕСУРСИ И ИЗАЗОВИ У ИЗГРАДЊИ КАПАЦИТЕТА ЗА ИНКЛУЗИЈУ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK2401029SAbstract
Специфичности руралних школа и средина у којима се налазе окосница су ограничења и могућих решења за инклузивни развој. Ограничавајуће околно- сти, предности и капацитети ових школа за захтеве инклузивног образова- ња посматрани су кроз категорије средине, унутрашње организације, на- ставника, ученика и њихових потреба, анализом релевантне литературе. Резултати показују да средина може ограничавати развој инклузивности уколико је веома затворена и традиционална, а да се предност препознаје у неговању породичних вредности и емпатије. Недостајућа подршка се издва- ја у сарадњи са специјализованим институцијама и професионалним струч- њацима. Малобројна и вишегенерацијска одељења пружају шансу за боље познавање ученичких индивидуалних потреба и могућности и добра су осно- ва за развој инклузивности. Наставници са честим миграцијама у веће сре- дине напуштају одељења, тако да њихова промена ремети адаптацију уче- ника. Инклузивност подразумева и додатне компетенције наставника за њен развој у школи а истраживања показују да се наставници не осећају довољно компетентно и сигурно у њеној имплементацији. Јачање капаци- тета за развој инклузивних школа треба да буде усмерено на развијање и унапређивање механизама подршке кроз националне стратегија преко разво- ја локалне средине, капацитета школе и наставника који раде у њој.