ИЗАЗОВИ И ПЕРСПЕКТИВЕ МЕТОДИКА НАСТАВЕ

Authors

  • Миле Илић Српска Академија образовања у Београду

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2402011I

Abstract

Циљ рада био је идентификовање кључних изазова и антиципација могућих перспектива развоја методика савремене наставе. Метатеоријско-компа- ративном анализом и синтезом установљени су и егземпларно илустровани доминантни епистемолошко-конститутивни, есенцијално-проблемски, пара- дигматско-концепцијски изазови и потенцијалне могућности њиховог прева- зилажења у оквирима развоја методика ефикасне наставе. Идентификовани су сљедећи изазови: појмовно-терминолошка и научно-пре- дметна неразграниченост методика наставе општеобразовних предмета са осталим тангентним педагошким и другим наукама, неконституисаност ме- тодика стручне теоријске и практичне средњошколске наставе, ограничења и супротности сцијентизације и педагогизације методика наставе, њихова преовлађујућа утемељеност на конзервативној (и дјелимично на рационалистичкој) дидактичкој парадигми, те доминација система и модела тради- ционалне предавачке и предавачко-приказивачке наставе. Могуће развојне перспективе методика наставе су: терминолошко и предметно-проблемско разграничавање методика општеобразовних предмета са тангентним науч- ним дисциплинама, интердисциплинарно и мултидисциплинарно превазила- жење њихове сцијентизације и педагогизације, компетентна тимска реали- зација истраживачких пројеката и на њиховим резултатима конституисање егземпларних модела првих методика стручно-теоријске и стручно-практичне средњошколске наставе, заснивање методичких концепција претежно на конструктивној и холистичкој дидактичкој парадигми, те експериментално развијање, валоризација и дисеминација система иновативне наставе и њихо- ва тематски и исходишно педагошки дјелотворна имплементација.

Downloads

Published

2025-11-11