ИЗАЗОВИ И ПЕРСПЕКТИВЕ МЕТОДОЛОГИЈЕ ПЕДАГОГИЈЕ

Authors

  • Драго Бранковић Академија наука и умјетности Републике Српске

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK2402037B

Abstract

Методологија педагогије (методологија педагошких истраживања), као и друге педагошке научне дисциплине, посљедњих деценија прошлог и у првим деценијама овог вијека налази се пред бројним изазовима. На општем нивоу, глобализација и савремене информатичко - комуникационе технологије детер- минисале су свеопшту кризу васпитања (педагошка емпирија) али и кризу на- учности педагогије (педагошке теорије). Педагогија као наука о васпитању временски сувише дуго бавила се осмишљавањем и примјеном општих научних парадигми (позитивизам; постпозитивизам; критичка теорија; конструк- тивизам) у сфери васпитања и образовања. Квантитативна и квалитатив- на истраживачка парадигма означене на антиподима континума „броја“ и „ријечи“ изражавају међусобну супротстављеност терминолошки означену као „рат парадигми“. Излази из те супротстављености не налазе се путем „научне револуције“ (С. Т. Кун) нити „науче еволуције“ (К. Р. Попер) већ у трагању за „мостовима“ између њих или на осмишљавању и уобличавању „треће“ парадигме.

Downloads

Published

2025-11-11