RECEPCIJA KNJIŽEVNOG TEKSTA U MODELIMA INOVATIVNE NASTAVE I VERBALNA KREATIVNOST UČENIKA MLAĐEG ŠKOLSKOG UZRASTA
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK2002009DAbstract
Iako se govorništvo, jezičko stvaralaštvo i verbalna nadarenost mogu
učiti i usavršavati u sociokulturnoj sredini u kojoj ličnost egzistira, tom razvoju
itekako doprinosi čitanje. Čitanjem književnih tekstova bogati se rječnik
i jezička kultura, šire čitalački vidici i podstiče jezička kreativnost. Oslanjajući
se na postavke teorije recepcije, teorije inovativno-razvijajuće nastave
i nalaza tangentnih istraživanja, razvijene su teorijske osnove recepcije
i mikroplanovi obrade književnog teksta u dva modela inovativne razredne
nastave (nastava različitih nivoa složenosti ‒ NRNS i responsibilna nastava
‒ RN). Cilj ovog istraživanja je utvrđivanje uticaja recepcije književnih
tekstova u inovativnim modelima nastave (NRNS i RN) na postignuća
učenika petog razreda u verbalnoj kreativnosti (jezičkoj produkciji), u odnosu
na uobičajen rad na književnom tekstu. Tokom realizacije jednogodišnjeg
eksperimentalnog programa učenici petog razreda osnovne škole recipirali
su književne tekstove u kontekstu jednog inovativnog modela razredne nastave
i u uobičajenoj nastavi književnosti. Učenici eksperimentalnih grupa (E1 i E2) postigli su u najvećem broju slučajeva veće rezultate na finalnom
mjerenju u verbalnoj kreativnosti, od učenika kontrolnih grupa (K1 i K2).
Rezultati ovog eksperimentalno-metodičkog istraživanja mogu biti značajan
doprinos unapređivanju rada na književnom tekstu u nastavi, podsticanju
verbalne kreativnosti učenika i daljem razvoju metodike nastave književnosti
na mlađem školskom uzrastu.