НАСТАВA ЕТИКЕ И МОРАЛНО ВАСПИТАЊЕ УЧЕНИКА И СТУДЕНАТА
DOI:
https://doi.org/10.7251/NSK2002049SAbstract
У овом раду одређује се улогу наставе етике у моралном васпи-
тању ученика и студената кроз низ изазовних проблема стављених
пред етичко образовање. Почевши још од Сократа који читаву фило-
зофију своди на етичку проблематику до данас је остало актуелно
питање може ли се етика научити. Аутор показује да настава етике
директно утиче на развој моралног расуђивања и моралних емоција, па
тиме индиректно кроз слободан избор ученика и на његово морално
понашање. Приказане су најутицајније теорије моралног развоја и из-
ражена потреба холистичког приступа који би обухватио све компо-
ненте морала. Морално васпитање у основној школи обавља се кроз
разредну наставу и предмет Филозофија за дјецу. У средњој школи на
часовима Филозофије и изборног предмета Етике, а на универзитету
кроз предмет Увод у етику или Професионална етика. Децидно су од-
ређени смисао и циљеви етичког образовања у основном, средњошкол-
ском и универзитетском образовању. Продискутоване су традицио-
налне и иновативне методе примјерене за наставу етике са посебним нагласком на студију случаја и групну дебату, кроз подједнако излага-
ње етичких теорија и проблема примијењене етике. Скренута је паж-
ња на грешке и тешкоће у настави етике попут индоктринације и
процјене исхода учења. Уочени су недостаци нашег образовног систе-
ма у погледу етичког образовања и предложени кораци његовог побољ-
шања.