НАША ШКОЛА https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK Часопис за теорију и праксу васпитања и образовања<br />Издавач: Друштво педагога Републике Српске en-US nasaskola.dprs@gmail.com (Тања Станковић-Јанковић) nasaskola.dprs@gmail.com (Кристијан Поповић) Wed, 17 Sep 2025 13:19:14 +0200 OJS 2.4.8.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 КА ВИРТУЕЛНОЈ ИГРИ ПОЈМОМ https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12138 <p>Премда је књига Светозара Богојевић „Ка виртуелној игри појмом“ објављена 2015. године она ће актуелношћу своје теме добивати на важности, па заслужује пажњу у виду приказа не би ли њену ком- плексност учинили разумљивијом и приближили је читаоцима. Сажето исказано она се састоји из сљедећих поглавља: 1. Теоријски приступ проблему истраживања; 2. Методологија истраживања; 3. Резултати истраживања; 4. Закључци; 5. Литература; 6. Индекс имена и 7. Индекс појмова. У том циљу заронимо одмах у дубине њеног текста.</p> Мирослав Дринић Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12138 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 FAKTORSKA STRUKTURA KAI UPITNIKA KIRTONOVOG MODELA ADAPTIVNOSTI-INOVATIVNOSTI https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12136 <p>Cilj ovog istraživanja bio je utvrđivanje faktorske strukture upitnika KAI Kirtonovog modela inovativnosti-adaptivnosti. Uzorak je činila studentska populacija. Rezultati su potvrdili osnovnu pretpostavku, tj. postojanje dva pola dimenzije adaptivnosti-inovativnosti KAI modela, kao i trofaktorsku strukturu Kirtonovog KAI upitnika na studentskoj populaciji u Srbiji. Utvrđeno je postojanje dva velika faktora adaptivnosti i inovativnosti, kao i dimenzija efikasnosti, originalnosti i konformizma, u koje se grupiše prethodno utvrđenih devet podfaktora. S obzirom na veliku mogućnost primene u različitim domenima predviđanja ponašanja, kao što su obrazovanje i akademska postignuća, organizaciona ponašanja i sl., kroz buduća istraživanja bilo bi poželjno daljom evaluacijom proveriti strukturu KAI modela i na drugim uzorcima ispitanika u našoj zemlji.</p> Mia Marić, Vesna Rodić Lukić, Mladen Subotić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12136 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 FOKUS I ISHODI SISTEMA OCJENJIVANJA U NASTAVI ENGLESKOG JEZIKA NA NEMATIČNIM FAKULTETIMA https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12134 <p>Jedna od slabih tačaka u obrazovnom sistemu, kako u svijetu, tako i u Republici Srpskoj, jeste sistem ocjenjivanja, uključujući i povratne informacije koje ga prate. U novijoj literaturi se mogu uočiti tendencije ka promjeni paradigme ocjenjivanja, što bi dovelo do kvalitetnije nastave. U skladu s tim, sproveli smo miks-metodsko istraživanje na uzorku predavača i studenata sa nematičnih fakulteta Univerziteta u Istočnom Sarajevu, u Republici Srpskoj. Rezultati su upotpunjeni komplementarnom analizom nastavni programa koji se koriste u nastavi engleskog jezika istih fakulteta. Istraživanje je imalo za cilj da ispita šta su fokus i ishodi sistema ocjenjivanja u univerzitetskoj nastavi engleskog jezika na nematičnim fakultetima. Rezultati pokazuju da su u sistemu ocjenjivanja u ovom domenu donekle učinjeni pozitivni pomaci, jer ocjenjivanje nije samo numeričko i kritički orijentisano, ali su neke jezičke vještine zapostavljene, posebno vještina slušanja, a zatim i pisanja, dok na završnim ispitima nije prisutna interaktivna komunikacija između studenata. Analiza nastavni programa je pokazala da postoji velika neujednačenost između nematičnih fakulteta po brojnim pitanjima, a naročito u pogledu nivoa jezika koji se izučava prema ZEROJ-u3, kao i kriterijuma za ocjenjivanje. U zaključku smo naveli i prijedloge za unapređenje ovog aspekta nastave engleskog jezika na nematičnim fakultetima.</p> Snežana Lalović Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12134 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 ЗАСТУПЉЕНОСТ ДЕФИНИЦИЈА, ПРИМЈЕРА И АНАЛОГИЈА У УЏБЕНИЦИМА ФИЗИКЕ, БИОЛОГИЈЕ И ХЕМИЈЕ https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12132 <p>Циљ рада јесте анализа заступљености и врста дефиниција, примјера и аналогија у уџбеницима физике и биологије за седми, те физике, биологије и хемије за осми и девети разред основне школе који се користе у Републици Српској. Метода која је коришћена у раду јесте анализа садржаја при чему су јединице анализе сегменти текста који садрже дефиниције, примјере и аналогије. У уџбеницима је фокус само на основном тексту, нису анализирана питања и задаци, нити лабораторијске вјежбе. Анализом наведених уџбеника смо утврдили да су највише заступљене дефиниције (953), затим примјери (519) и најмање аналогије (52). Добијени подаци упућују на то да би се требало радити на унапређењу и усавршавању уџбеника како би се учинили што разумљивијим ученицима. Сматра се да би садржаји у уџбеницима требало да буду креирани и представљени тако да су атрактивни ученицима, да одговарају њиховим суптилним потребама, интересовањима и аспирацијама, да их подстичу да размишљају о ономе што наставник каже и покаже, да властитом мисаоном активношћу долазе до рјешења, те тако обогаћују своје знање, погледе и увјерења. Очекивања која произилазе из резултата ове ана- лизе јесте да уџбеник треба да презентује систем научних појмова који су дефинисани на адекватан начин, да их прате одговарајућа објашњења која су јасна, примјери и аналогије, како би ученици могли да уче са разумијевањем. Такође, уџбеник би требао да подржава формирање појмова, категорија, процедура уз помоћ којих ће ученик структурирати своје знање. Када се добро обликује уџбеник може се очекивати већа активност ученика, развој његове индивидуалности и креативности.</p> Соња Каурин Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12132 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 РУРАЛНЕ ШКОЛЕ - СПЕЦИФИЧНОСТИ, РЕСУРСИ И ИЗАЗОВИ У ИЗГРАДЊИ КАПАЦИТЕТА ЗА ИНКЛУЗИЈУ https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12130 <p>Специфичности руралних школа и средина у којима се налазе окосница су ограничења и могућих решења за инклузивни развој. Ограничавајуће околно- сти, предности и капацитети ових школа за захтеве инклузивног образова- ња посматрани су кроз категорије средине, унутрашње организације, на- ставника, ученика и њихових потреба, анализом релевантне литературе. Резултати показују да средина може ограничавати развој инклузивности уколико је веома затворена и традиционална, а да се предност препознаје у неговању породичних вредности и емпатије. Недостајућа подршка се издва- ја у сарадњи са специјализованим институцијама и професионалним струч- њацима. Малобројна и вишегенерацијска одељења пружају шансу за боље познавање ученичких индивидуалних потреба и могућности и добра су осно- ва за развој инклузивности. Наставници са честим миграцијама у веће сре- дине напуштају одељења, тако да њихова промена ремети адаптацију уче- ника. Инклузивност подразумева и додатне компетенције наставника за њен развој у школи а истраживања показују да се наставници не осећају довољно компетентно и сигурно у њеној имплементацији. Јачање капаци- тета за развој инклузивних школа треба да буде усмерено на развијање и унапређивање механизама подршке кроз националне стратегија преко разво- ја локалне средине, капацитета школе и наставника који раде у њој.</p> Јелена Стаматовић, Јасна Максимовић, Лидија Златић Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12130 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 PROVJERE ZNANJA KAO IZVOR STRESA KOD UČENIKA https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12137 <p>Ovaj rad istražuje ispitni stres kao značajan izazov s kojim se suočavaju učenici tijekom školovanja. Korištenje testiranja u obrazovanju kao sredstva za procjenu znanja izaziva česte psihološke reakcije poput stresa i anksioznosti. Cilj rada je razumjeti temeljne uzroke ispitnog stresa i predložiti strategije za njegovo smanjenje. Metodologija se temelji na analizi aspekata stresa, uključujući psihološke, kognitivne, ponašajne, socijalne i okolišne čimbenike. Rezultati ukazuju na važnost emocionalne podrške nastavnika i stvaranja pozitivnog okruženja u učionici. Rad nudi prijedloge za suočavanje s ispitnim stresom kroz tehnike poput osvještenosti, organizacije vremena i otvorene komunikacije. Implementacija ovih strategija može značajno poboljšati emocionalno blagostanje učenika tijekom ispitnih situacija.</p> Elvisa Purić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12137 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 PROCENA KVALITETA APLIKACIJA ZA OSOBE SA AUTIZMOM https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12135 <p>Razvoj informaciono-komunikacionih tehnologija i njihova sve učestalija primena u radu sa osobama sa autizmom doveli su i do kreiranja velikog broja specijalizovanih aplikacija. Najveći broj aplikacija napravljen je za govornike velikih svetskih jezika, poput engleskog i španskog. Iako ciljne veštine ovih aplikacija pokrivaju različite oblasti, od obrazovanja i razvoja specifičnih funkcija, do kvalitetnog korišćenja slobodnog vremena, njihove karakteristike retko su procenjivane. Cilj ovog istraživanja je da utvrdi kvalitet aplikacija namenjenih osobama sa autizmom, proširujući opseg pretrage sa engleskog na jezike regiona. Pomoću izabranih ključnih reči na engleskom, srpskom i hrvatskom jeziku selektovane su 33 aplikacije, pretežno na digitalnoj platformi Google Play. Sve navedene aplikacije procenjene su Sistemom indikatora za evaluaciju aplikacija namenjenih korisnicima s poremećajem iz spektra autizma. Dobijeni rezultati pokazuju da postoji velika heterogenost u pogledu kvaliteta izabranih aplikacija i da su pedagoški aspekti takvih programa nešto lošije vrednovani od njihovog sadržaja i dizajna. Aplikacije koje su dobile najveće ocene nastale su u okviru istog istraživačkog projekta, zasnovanog na saradničkom odnosu stručnjaka iz univerzitetske zajednice, poslovnih subjekata i organizacija civilnog društva.</p> Nenad Glumbić, Magdalena Mia Vušović, Kristina Jovović, Mirjana Đorđević Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12135 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 KOOPERATIVNO UČENJE U NASTAVI FIZIČKOG VASPITANJA https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12133 <p>U obrazovanju se konstantno preispituju modeli učenja i/ili osmišljavaju novi koji bi učenike pripremili za život u društvu u danas veoma promenjivom okruženju. Istovremeno se socijalnom i emocionalnom učenju (eng. social and emotional learning - SEL) poklanja sve veća pažnja. Alternativa potrebama verovatno jeste model kooperativnog ili saradničkog učenja, koji predstavlja oblik grupnog rada i rada u paru, gde učenici zajedničkim delovanjem postižu cilj. Mada je u praksi dokazana efikasnost kooperativnog modela na ishode u sva tri domena učenja: psiho-motornom, kognitivnom i afektivnom (time i napredak u SEL), ipak nije naišao na veću primenu u nastavi fizičkog vaspitanja u Srbiji. Navodeći učenike na saradnju i međusobno podržavanje tokom časova fizičkog vaspitanja, moguće je doprineti razvoju motornih/motoričkih/fizičkih sposobnosti i usvajanju motornih/ motoričkih veština, ali i poboljšanju socijalnih veština, prevashodno interpersonalnih veština i veština komunikacije, te razvoju emocionalnih kompetencija. U empirijskim istraživanjima učenici su ocenili ovaj model kao veoma koristan i zanimljiv, a njegova primena podstakla je i veću motivaciju za vežbanje. U radu je korištena metoda teorijske analize i sinteze. Cilj ovog rada je da se identifikuju teorijske specifičnosti i mogućnosti primene kooperativnog učenja u nastavi fizičkog vaspitanja.</p> Svetlana Buišić, Dragan Cvejić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12133 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 SPECIFIC ASPECTS OF COMMUNICATION IN KINDERGARTEN INITIATED BY THE USE OF STAGE PUPPETS https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12131 <p>Communication in kindergarten is crucial in the social interaction of children, but it is also important for the overall development of the child. The role of stage puppets in the educational and upbringing process in preschool institutions is recognized not only in the artistic dimension but also in the overall development of the child's personality, especially in the development of speech and communication. The theoretical foundation of the work includes the concepts of communication, stage puppets, and methods of stage communication. In this empirical research, which is part of a wider research conducted with 125 respondents - preschool teachers from the Center for Preschool Education and Upbringin Banja Luka, the aim was to determine the representation of specific aspects of communication initiated by the use of stage puppets and recommendations for their improvement from the perspective of preschool teachers. Data were collected in 2023 through surveys, scaling and interviewing, with the help of self-created research instruments. The results confirm that stage puppets stimulate preschool children's communication not only during dramatic play but also through everyday activities, where the puppet takes on the role of an animator, motivator, and facilitator. The pedagogical implications highlight the importance of integrating stage puppets into daily educational activities to enhance children's communication and engagement.</p> Aleksandra Šindić, Sanja Partalo, Jurka Lepičnik-Vodopivec Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12131 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200 STUDY PROGRAMS OF PEDAGOGICAL AND TEACHER EDUCATION FACULTIES AND STUDENTS' ATTITUDES TOWARDS THE IMPORTANCE AND CHALLENGES OF EDUCATIONAL INCLUSION OF IMMIGRANT STUDENTS https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12129 <p>Within the context of public and educational policies underlining that teachers and other educators are key drivers of social change aimed at building social justice and inclusion, issues related to the quality of knowledge and competences of future educators in working with immigrant-origin students are brought to the forefront. This paper presents the results of a correlational study on the relationship between the contribution of study programmes at pedagogical and teacher education faculties to the acquisition of knowledge and the development of student competences for educational work with immigrant students, on the one hand, and the attitudes of future educators about the importance and challenges of educational inclusion of immigrant students, on the other. The research was conducted during February and March 2024 with a sample of students from pedagogical, philological, and philosophical faculties in Serbia (N=268). For study purposes, the following research instruments were constructed and applied: Questionnaire on the Difficulties and Barriers to the Educational Inclusion of Immigrant Students and Scale for Assessing Students' Attitudes towards the Educational Inclusion of Immigrant Students. The results obtained through descriptive statistics suggest that future educators positively evaluate the contribution of study programmes to acquiring knowledge and developing competences for teaching immigrant-origin students, as well as the importance of educational inclusion of immigrant students. The greatest challenges identified by students regarding the educational inclusion of immigrant students include the language barrier, stereotypes, and prejudices towards immigrant students, and, finally, peer rejection. The results of the correlational analysis show that there is a significant, positive, and weak correlation only between the contribution of the study programmes to acquiring the knowledge necessary for teaching immigrant students and the attitudes of future educators towards the importance and challenges of educational inclusion of immigrant students. The obtained results further suggest that the emphasis in the initial education of future educators is placed on acquiring knowledge about various aspects of the educational inclusion of immigrant students, but not on their preparation for direct interaction with this socially sensitive group. As a result, it is necessary to significantly improve the study programmes at faculties that educate future teachers, language instructors, and educators, particularly in the domain of content framework that contributes to the development of key skills, abilities, and attitudes for future work with immigrant-origin students.</p> Marina Semiz Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/NASK/article/view/12129 Wed, 17 Sep 2025 00:00:00 +0200