ВАСПИТНИ СТИЛОВИ РОДИТЕЉА И СТИЛ РАДА НАСТАВНИКА КАО ПРЕДИКТОРИ МОТИВА ПОСТИГНУЋА УЧЕНИКА

Authors

  • Љиљана М. Богдановић Универзитет Црне Горе Филозофски факултет
  • Милица М. Дробац Павићевић Универзитет у Бањој Луци Филозофски факултет

DOI:

https://doi.org/10.7251/RFFP2426193B

Abstract

Циљ овог истраживања је испитивање повезаности васпитних стилова родитеља, стила рада наставника и мотива постигнућа ученика, односно да ли су васпитни ставови родитеља и стил рада наставника предиктори мотива постигнућа. Истраживање је спроведено на узорку од 259 испитаника (147 ученица и 112 ученика, узраста 17–19 година) из различитих средњих школа и градова Црне Горе. Од инструмената су примијењени: социодемографски упитник, Скала за процјену васпитних ставова родитеља, Скала процјене ученика о стилу рада наставника и Скала за мјерење мотива постигнућа МОП/Д. Резултати истраживања показују да су, према перцепцији ученика, највише заступљене димензије топло-ограничавајућег васпитног стила родитеља, као и демократски стил рада наставника. Утврђена је позитивна корелација између топлог и ограничавајућег васпитног става оба родитеља, попустљивог става мајке и демократског стила рада наставника, са једне стране, и мотива постигнућа ученика, са друге стране. Регресиона анализа показује да су топло васпитање оца и мајке и ограничавајуће васпитање мајке позитивни предиктори мотива постигнућа и да заједно објашњавају 18% варијансе. Укупно узев, васпитни ставови мајке објашњавају 15%, а васпитање оца 12% варијансе мотива постигнућа ученика. Стилови рада наставника објаш-њавају 10% варијансе мотива постигнућа ученика, а једини значајан позитивни предиктор је демократски стил рада. Резултати истраживања разматрају се из угла новијих емпиријских студија и могућих импликација по васпитну и педагошку праксу.

Downloads

Published

2025-04-02

Issue

Section

Чланци