УСКЛАЂЕНОСТ АНАЛОГИЈА У УЏБЕНИЦИМА ФИЗИКЕ ЗА ЗАВРШНИ РАЗРЕД ОСНОВНЕ ШКОЛЕ У СРБИЈИ И РЕПУБЛИЦИ СРПСКОЈ СА TWA МОДЕЛОМ

Authors

  • Далиборка Б. Шкипина Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет
  • Златко М. Павловић Универзитет у Источном Сарајеву Филозофски факултет

DOI:

https://doi.org/10.7251/RFFP2426285S

Abstract

Улога уџбеника у савременом образовању се донекле измијенила у односу на улогу каква је била раније, али он, несумњиво, и даље остаје незаобилазан у настави. Зато је питање квалитета уџбеника педагошки итекако актуелно. Један од оквира кроз које се може посматрати квалитет уџбеника јесте заступљеност и начин примјене аналогија у њима. У раду су приказани резултати анализе уџбеника физике за завршни разред основне школе који су у употреби у Србији и Републици Српској. Анализирано је колико је примјена аналогија у тим уџбеницима усклађена са захтјевима TWA-модела, као једног од најпознатијих модела за ефикасну примјену аналогија у учењу. Добијени резултати показују да је већина аналогија примијењена на једноставнији начин (са најнужнијим корацима TWA-модела). Нисмо регистровали ниједну (од укупно 119 аналогија) која би садржала све кораке предвиђене TWA-моделом. Такви резултати упућују на ниску ефикасност њихове примјене. Као педагошка препорука истакнута је потреба да наставници буду упознати са моделима за ефикасну примјену аналогија, како би у настави могли допунити недостатке у примјени аналогија које се срећу у уџбеницима и да аутори уџбеника и сами познају те моделе, како би их могли примијенити приликом писања уџбеника.

Downloads

Published

2025-04-03

Issue

Section

Чланци