ВИРТУЕЛНО И НАУЧНИ ДИСКУРС: ИСТРАЖИВАЊЕ НА ПРИМЈЕРУ УПУТСТАВА КАО ТЕХНИЧКО-ИНФОРМАТИВНОГ ЖАНРА
DOI:
https://doi.org/10.7251/FIN2223095LAbstract
Термин виртуелно, у контексту овог рада, користимо у оном његовом значењу које подразумијева изражавање мо- гућности која је присутна на нивоу текста, али је нереализо- вана или неактуализована на плану свијета, тј. стварности на коју сам текст упућује. Иако се феномен виртуелности нај- чешће јавља као предмет наратолошких истраживања, првенствено оних посткласичних, гдје се односи на вирту- елне наративе као оне сегменте наративног свијета који су присутни у наративном тексту у различитим појавним фор- мама, али остају неактуализовани, за потребе овог рада одлучили смо се за примјену својеврсног интердисципли- нарног приступа који за полазишну тачку узима достигнућа посткласичних наратолошких изучавања о овом феномену, али их смјешта у контекст анализе дискурса, истраживања контрафактивности и лингвистичког испитивања категорије модалности. У овом раду бавимо се анализом језичких сред- става и поступака који се, зарад конструисања неактуализо- ваних аспеката стварности, користе у различитим упут- ствима (нпр. за употребу лијекова или различитих суплеме- ната / додатака прехрани, кућних апарата итд.), као при- мјеру тзв. техничко-информативног жанра, који се издваја у оквиру научног дискурса. Циљ рада јесте указати на избор најфреквентнијих лингвистичких маркера који упућују на овако схваћен феномен виртуелности, установити разли- чите сврхе њихове употребе, као и добити одговор на питање о природи повезаности и могућој условљености између оваквих дискурсних маркера и различитих дијелова у струк- турној организацији самих упутстава.