Skola na daljinu
DOI:
https://doi.org/10.7251/BLCZR0120020MKeywords:
digitalno obrazovanje, medijske kompetencije, pedagoska komunikacija u spe- cificnim uslovima nastave na daljinuAbstract
Brojne inicijative i istrazivacki projekti odnose se na uspostavljanje digitalnog obrazovanja u skolama. Nesporno je i da je ulozeno prilicno mnogo finansijskih sredstava u digitalizaciju obrazovanja. Ipak situacija u kojoj je bilo neophodno organizovati nastavu na daljinu zatekla nas je nespremne ili bar prilicno nespremne. Situacija u kojoj smo se iznenada nasli bila je sve samo ne uobicajena. Nije bilo osobe ciji se zivot i svakodnevnica nije promijenila. Nastava na daljinu predstavljala je poseban izazov za ucenike, nastavnike i roditelje. Informaticka i medij- ska pismenost svih ucesnika u nastavi na daljinu predstavljala je uslov za uspjesno provedenu realizaciju nastave na daljinu. Problemi su se rjesavali u hodu, mnogi su usvajali nova znanja razmjenjujuci iskustva i uceci jedni od drugih. U ovom radu prikazano je istrazivanje prove- deno u JU OS „Mladen Stojanavic“ Laktasi. Upitnik su popunjavali ucenici ( njih 513), rodite- lji ( 580) i nastavnici (37) iskazujuci svoja misljenja i stavove o realizaciji nastave na daljinu. Ovaj uzorak predstavlja otprilke 50% od ukupnepopulacije svake od navedenih kategorija, sto rezultate ovog istrazivanja cini prilicno vjerodostojnim. Istrazivanje je radeno putem online upitnika u desetoj sedmici nastave na daljinu. U radu su obradena i iskustva kolega iz regio- na kao i Evropske unije a pregled desavanja nam govori da se ova specificna situacija prilicno jednako odrazila i na ucesnike nastave na daljinu i u mnogo razvijenijim zemljama. Nismo sigurni hoce li se ovakva kriza u buducnosti ponoviti, ali ovo je sigurno pokazalo da je digitalno obrazovanje, u svim njegovim komponentama, posebno njegova obrazovna specificnost danas apsolutno nuzna. Ne mozemo poducavati na daljinu bez kvalitetnog obucavanja svih ucesnika u procesu obrazovanja. Veoma vazna dimenzija nije samo usvajanje alata za pristup resursima nego i uspostavljanje komunikacije sa ucenicima i roditeljima i pruzanje podrske u pedagoskoj komunikaciji koja se u potpunosti mijenja u slucaju izvodenja nastave na daljinu.