DIZAJN AMBALAŽE ZA HRANU I UPOTREBA SPECIJALNIH TEHNIKA U ŠTAMPI NA REGIONALNOM TRŽIŠTU

Authors

  • Aleksandar Babić Visoka škola „Banja Luka College“

DOI:

https://doi.org/10.7251/BLCZR0421095B

Keywords:

dizajn, ambalaža, tržište, štampa, materijali, hrana

Abstract

Dizajn ambalaže predstavlja jednu od najkompleksnijih disciplina grafičkog dizajna. Pored
standardne problematike kreativnog procesa i stvaranja primenjenog dizajna koji odgovara
marketinškim i drugim zahtevima tržišta, dizajn ambalaže ograničen je određenim tehničkim
karakteristikama. Proizvodnja ambalaže na tržištu Republike Srbije i Bosne i Hercegovine
značajno je napredovala u poslednje dve dekade, prateći svetske trendove u pogledu materijala
i tehnika štampe. Ipak, vrlo često, zbog nepoznavanja celokupnog procesa kreiranja ambalaže
i nedovoljne komunikacije prilikom produkcije, dolazi do određenih problema na relaciji dizajner/
agencija – klijent – štampa. Takođe, utvrdili smo da štamparske kompanije često imaju
probleme u komunikaciji sa klijentima i dizajnerima, koji ne razumeju proces štampe, nemaju
adekvatna dizajnerska rešenja i pripreme za štampu, te očekuju nerealne rezultate. Fokus ovog
istraživanja odnosi se na aktuelne trendove u pogledu vrste ambalaže, tehnika štampe, specifičnih
materijala i dorade, kao i njihovih implikacija na dizajn ambalaže i sam kreativni proces.
Osnovni izazov istraživanja bila je analiza tržišta pakovanja ambalaže za hranu u regionu,
te klasifikovanje raspoloživih standardnih i specijalnih tehnika štampe u odnosu na praktičnu
primenu dizajna u praksi. Kako bi došli do klasifikacije i određenja navedenih elemenata,
primenili smo kvalitativnu strategiju istraživanja, koristeći metode dubinskog intervjua kao i
kvalitativne analize sadržaja. U okviru istraživanja našle su se neke od najvećih štamparskih
kompanija u regionu, prehrambeni proizvođači i reklamna agencija.

Downloads

Published

2021-11-16

Issue

Section

Articles