REKLAMA, PROPAGANDA I DEZINFORMACIJA KAO VID MANIPULATIVNE PRAKSE
DOI:
https://doi.org/10.7251/MFP1701062MAbstract
Manipulacija medijskim sadržajem može se pojaviti kroz forme reklame, propagande i dezinformacije. Reklama predstavlja jedan od veoma zanimljivih kulturnih fenomena koji nam svakodnevno zaokuplja živote. Mediji kroz reklamu prikazuju svoj uticaj na čovekovu svakodnevicu, karakter, razvijenost i strukturu tržišta. Kroz reklamni prostor i funkcionisanje marketing službi može se veoma lako utvrditi nivo i način funkcionisanja masovnih medija. To je slučaj sa radio i TV sadržajima jer upravo preko njih reklama dobija na prostoru za najjače delovanje. Dezinformacija je najdinamičniji način prezentovanja medijskog sadržaja. Ona predstavlja laž – laž koja nije očigledna, ali prisutna i latentna. Za neistinu zna komunikator, ali ne, barem u početku, i recipijent. Dezinformacija se prezentuje kao pouzdana i plasirana informacija, čiji je cilj da zavara ili skrene pažnju primaoca sa istine. Efekat je veći ukoliko prerušavanje istine u laž kod recipijenta izaziva nekritičko apsolutno verovanje i iniciranje ponašanja korisnika kakvo komunikator u tom slučaju očekuje. Plasiranje dezinformacija ne zavisi samo od želje, volje i umešnosti komunikatora, već i od tehničkih uslova i mogućnosti sredstava masovnog komuniciranja. Posebno je važna vremenska i prostorna distanca, odnosno, (ne)mogućnost provere tačnosti informacije. Osnovu propagande čine propagandne poruke koje su posredstvom masovnih medija produkt propagandne kampanje. Propagandne kampanje podrazumevaju različite aktivnosti koje pojedinac, grupe, organizacije ili institucije preduzimaju sa ciljem direktnog ili indirektnog nametanja vrednosne konotacije sadržaja koji utiče na promenu ponašanja, stavova i vrednosnog sistema recipijenata. Praktično na delu, propagandom se persuazivno deluje na primaoce medijskog sadržaja posredstvom sredstava masovnog komuniciranja.
Ključne reči: reklama, dezinformacija, propaganda, manipulacija, mediji.