ZBORNIK RADOVA NAUKA I DRUŠTVO https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND <p>Nauka i društvo su u neraskidivoj vezi, često uslovljeni i usko povezani. Znanje danas predstavlja “moć”, a obrazovni sistem sliku društva u kome živimo. Upravo i naziv ovog zbornika Nauka i društvo je želja naučnog odbora i urednika, ali i svih naših autora i saradnika da znanjem stvaramo ljepšu i sigurniju budućnost. Današnje društvo obilježeno je razvojem komunikacionih i informacionih izvora. U skladu s tim, društvo se označava različitim terminima: informaciono društvo, društvo znanja, umreženo društvo. Smatra se da je u današnjem društvu ključni pokretač razvoja i promjena – znanje. Iz tog razloga smo u ovom zborniku radova osvjetlili ovaj važan društveni problem i potrebu, kako bi ukazali na ulogu i moć znanja u savremenom društvu kroz prizmu nauke.</p> en-US centarmodernihznanja@gmail.com (Nebojša Macanović) doi@nub.rs (Горан Талијан) Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 OJS 2.4.8.0 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 VAŽNOST OBRAZOVANJA I OSPOSOBLJAVANJA LJUDSKIH POTENCIJALA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11333 <p>Danas je sve više poduzeća zainteresirano za nematerijalna ulaganja,<br>te za ulaganje u ljudski kapital kao način stjecanja prednosti nad<br>konkurencijom. Obuka i razvoj mogu pomoći konkurentnosti poduzeća izravno<br>povećavaju vrijednost poduzeća doprinoseći nematerijalnim ulaganjima. Uloga<br>i mjesto obuke i obrazovanja u poduzećima značajno su se mijenjali tijekom<br>vremena s promjenama u tehnologiji, svijetu rada i okruženju<br>poduzeća/organizacija. Obrazovanje i usavršavanje postaju važan instrument<br>proaktivnog i prilagodljivog djelovanja poslovnih organizacija u odnosu na<br>okolinu i nužno prerastaju u opću strategiju razvoja poduzeća. Cilj ovog rada je<br>pokazati koliko je edukacija zaposlenika važna u upravljanju ljudskim<br>potencijalima.</p> Dragan Mišetić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11333 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 DEPRIVACIJE IZ UGLA RESOCIJALIZACIJE ZATVORENIKA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11354 <p>Deprivacije je pojava koja je izražena u zatvorskom sistemu i koja<br>često negativno utiče na cjelokupnu resocijalizaciju osuđenih lica. Ona otežava<br>izdržavanje zatvorske kazne i često se negativno reflektuje na adaptaciju<br>zatvorenika. Deprivacije predstavljaju neizostavni dio psihološke atmosfere<br>kazneno – popravnih ustanova. Javljaju se automatski sa lišavanjem slobode, jer<br>se samim tim činom gubi status slobodnog čovjeka, normalnog člana društva, i<br>prelazi u drugi – specifični, osuđenički status. Deprivacije često narušavaju i<br>mentalno zdravlje, ali i samo prihvatanje kazne i tretmana od strane osuđenih<br>lica. Upravo iz tih razloga, u ovom radu bavićemo se nekim od najpoznatijih<br>vrsta deprivacija te njihovim negativnim uticajima na ličnost osuđenika.</p> Željko Simeunić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11354 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 ULOGA PORODIČNOG VASPITANJA U MORALNOM RAZVOJU DJECE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11330 <p>Rad se bavi analizom dosadašnjih teorija moralnosti kao i uticajem<br>porodičnog vaspitanja na razvoj moralne komponente ličnosti. Sistem<br>vrijednosti koji trenutno dominira u društvu, dovodi do sve veće potrebe za<br>analizom dosadašnjih istraživanja ali i proučavanja kvaliteta porodičnog<br>vaspitanja. Kolbergova i Pijažeova teorija moralnosti su u fokusu analize, jer<br>predstavljaju temelj tumačenja moralnog razvoja djece. S obzirom da porodica<br>ima ključnu ulogu u napretku pojedinca, rad sagledava sve aspekte porodičnog<br>vaspitanja i njegovog uticaj na dječiji razvoj. Društvo već od ranog uzrasta<br>djetetu nameće određene norme, standarde i pravila ponašanja, te su roditeljske<br>kompetencije ključne za vaspitanje djece za život u savremenom društvu.<br>Porodica je ključni faktor za formiranje dječije ličnosti, njegovog emocionalnog<br>razvoja ali i socijalizacije. Pored svih izazova, porodica treba da pronađe način<br>uklapanja u društvene promjene uz zadržavanje vlastitih sistema vrijednosti.</p> Marija Tomić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11330 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 UTICAJ POLITIKA U ZASTOJU BOSNE I HERCEGOVINE NA PUTU EVROPSKE UNIJE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11352 <p>Bosna i Hercegovina suočava se sa brojnim političkim izazovima koji<br>usporavaju njen napredak prema pridruživanju Evropskoj uniji. Nedostatak<br>političke stabilnosti i usaglašenosti među političkim liderima, kao i problemi u<br>sprovođenju potrebnih reformi, igraju ključnu ulogu u zastoju ostvarivanja<br>napretka prema članstvu Evropske unije. Dugotrajna politička blokada, etničke<br>podijele i nedostatak međusobnog povjerenja između političkih lidera su dodatni<br>faktori koji ometaju proces pridruživanja Evropskoj uniji. Ovi problemi<br>otežavaju sprovođenje reformi koje su neophodne kako bi se uskladila<br>bosanskohercegovačka zakonodavstva i institucije sa standardima Evropske<br>unije. Za predmet istraživanja u radu će se obuhvatiti različiti aspekti kao što su<br>analiza u pogledu političkih faktora koji doprinose stagnaciji u evropskim<br>integracijama, analiza internih političkih dinamika unutar Bosne i Hercegovine<br>i istraživanje uticaja drugih država na donošenje političkih odluka unutar Bosne<br>i Hercegovine. Potrebno se pozvati na različite teorijske i empirijske radove, te<br>relevantne informacije koje doprinose ostvarivanju razumijevanja različitih<br>politika i njihovih uticaja, a koje ometaju proces pridruživanja Evropskoj uniji.<br>Takođe, treba analizirati i citirati naučna i stručna djela, izvještaje državnih<br>organa i agencija, zatim medija kao izvora relevantnih informacija u vezi ovog<br>istraživanja. Svakako, potrebno je izvesti zaključak na bazi analize sadržaja sa<br>ciljem utvrđivanja da li, te ako jeste u kojoj mjeri politike utiču u zastoju Bosne i<br>Hercegovine na putu Evropske unije, a koje se odnosi u vezi ove tematike.</p> Ognjen Sredojević Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11352 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 DJECA U SUKOBU SA ZAKONOM U PRAVOSUDNOM SISTEMU CRNE GORE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11349 <p>Zakonom o postupanju prema maloljetnicima u krivičnom postupku,<br>koji u pravnom sistemu Crne Gore predstavlja specijalizovani pravni akt,<br>predviđene su posebne mjere zaštite za djecu kao učesnike u krivičnom postupku,<br>uključujući djecu koja su žrtve krivičnog djela, kao i djecu svjedoke. Pravosudni<br>sistem Crne Gore poštuje sve međunarodne konvencije vezane za prava djece i<br>njihovu zaštitu što ukazuje I na posvećenost samog društva ovom sve izazovnije<br>problem u XXI vijeku. U radu ćemo ukazati na specifičnosti Zakona o<br>postupanju prema maloljetnicima u krivičnom postupku Crne Gore, kao i<br>poteškoće i izazove s kojima se pravosudni sistem suočava u radu sa maloljetnim<br>prestupnicima, kao i njihovoj resocijalizaciji u vaspitnim ustanovama.</p> Valentina Smolović, Mitar Radonjić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11349 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 REGRUTOVANJE MALOLJETNIH DELINKVENATA U KRIMINALNE GRUPE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11345 <p>Problem mladih koji ulaze u svijet kriminala je u stalnoj prizmi<br>javnosti, zbog ekspanzije nasilja, posebno u siromašnijim zemljama i<br>disfunkcionalnim društvima. Mladi sve više usljed krize sistema vrijednosti svoje<br>potrebe i interesovanja zadovoljavaju putem kriminala, kao izvršioci raznih<br>krivičnih djela. Na tom putu oni prolaze kroz razne inicijacije, tj. dokazivanje<br>lojalnosti i pripadnosti nekoj neformalnoj grupi. Često je ulazak u tu grupu<br>početak jednog društveno neprihvatljivog ponašanja koje može prerasti u<br>devijantno. Da li će doći do toga zavisi od brojnih okolnosti, ali prije svega<br>balansa rizičnih i protektivnih faktora u sredini u kojoj dijete odrasta.</p> Mitar Radonjić, Jelena Vuković Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11345 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 ODNOS SAVREMENOG DRUŠTVA PREMA MALOLJETNIM PRESTUPNICIMA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11342 <p>Maloljetno prestupništvo kao društveni problem istorijski se javlja sa<br>klasnim društvom, a posebno sa pojavom industrijalizacije. Rijetka su društva,<br>ako uopšte i postoje, koja nisu ni na koji način reagovala na pojavu maloljetnog<br>prestupništva. Postoje u okviru nekih država pojedini narodi koji ne poznaju<br>reakciju na ponašanje maloljetnika i kažnjavanje maloljetnika. Svako društvo je<br>naročito zaiteresovano za neke odabrane vrijednosti i njih posebno štiti,<br>primjenjujući u slučajevima njihovog ugrožavanja najstrožije sankcije. Upravo i<br>ovaj rad oslikava odnos društva prema maloljetnim prestupnicima kroz XX I XXI<br>vijek, tj. period kada je došlo do progresivnog zaokreta kada je u pitanju položaj<br>maloljetnih prestupnika u krivičnom zakonodavstvu.</p> Edis Bajić, Admira Bakić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11342 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 KOMPETENCIJE NEOPHODNE ZA USPJEŠAN RAD NASTAVNIKA RAZREDNO – PREDMETNE NASTAVE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11340 <p>Ljudski resurs, tj. vaspitači, učitelji i nastavnici u obrazovnim<br>ustanovama su zapravo ključni faktor uspješnosti svakog obrazovnog sistema.<br>Kompetencije učitelja i nastavnika su poslednjih godina u fokusu interesovanja<br>većeg broja pedagoga. Razlog aktuelnosti između ostalog, je složenost<br>definisanja samog pojma, ali i sve više shvatanja kompetencija kao<br>operacionalizacije ishoda učenja. Profesionalni razvoj učitelja i nastavnika<br>zasnovan na cjeloživotnom učenju, (kompetencijama, osobinama ličnosti,<br>motivaciji, interesovanjima, inoviranju znanja), doprinosi stvaranju<br>profesionalnog identiteta ovih profesija. Upravo i cilj ovoga rada jeste da pored<br>terminološkog predstavljanja pojma, uloge i značaja kompetencija ukažemo i na<br>neke od ključnih kompetencija ovih profesija kako bi ukazali na značaj stručnog<br>usavršavanja i daljeg permanenetnog rada nastavnika, a sve u cilju metodičkog<br>profilisanja i povećanja efikasnosti u nastavnom procesu.</p> Mario Babić, Maja Babić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11340 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 BOLONJSKI PROCES IZ UGLA OBRAZOVNOG SISTEMA U ITALIJI https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11337 <p>Bolonjski proces je važan proces usklađivanja različitih sistema<br>visokog obrazovanja u Evropi, s ciljem stvaranja Evropskog prostora visokog<br>obrazovanja i promovisanja evropskog sistema visokog obrazovanja na<br>svjetskom nivou kako bi se povećala njegova međunarodna konkurentnost.<br>Bolonjski proces je usmjeren na osiguranje uporedivosti standarda i kvaliteta<br>kvalifikacija u visokom obrazovanju, a otvoren je 19. juna 1999. godine, kada su<br>se ministri iz 29 evropskih zemalja sastali u Bolonji i potpisali važan sporazum,<br>Bolonjsku deklaraciju, koja je zvanično označila početak ovog procesa. Ovaj<br>proces je uticao na veću mobilnost studenata i profesora, razmjenu znanja i<br>iskustva, ali i unaprijedio koncept cjeloživotnog učenja u Evropi. U radu<br>govorimo o značaju promovisanja evropskog prostora visokog obrazovanja, ali i<br>funkconisanju obrazovnog sistema u Italiji.</p> Marija Tomić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11337 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 IZAZOVNA PONAŠANJA DJECE PREDŠKOLSKOG UZRASTA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11334 <p>Disfunkcionalnost društva sve više utiče na pojavu raznih oblika<br>devijantnog ponašanja djece i mladih. Asocijalno ponašanje mladih je sasvim<br>uobičajna pojava čiju fenomenologiju proučavaju razne naučne discipline, a u<br>cilju sagledavanja što adekvatnije prevencije takvih pojava. Ipak, neki socijalno<br>neprilagođeni oblici ponašanja sve više se uočavaju i kod djece predškolskog<br>uzrasta. Takvi oblici ponašanja, ako se u tom periodu ne koriguju mogu postati<br>ozbiljan problem u školskom uzrastu kada su djeca izložena i većim uticajima<br>rizičnih faktora. Zato je adekvatna socijalizacija djece predškolskog uzrasta<br>jako važna. Upravo i cilj ovog rada je da ukažemo na izazovna ponašanja kod<br>djece predškolskog uzrsta koja ako se ne preveniraju i ne kontrolišu mogu<br>postati ozbiljan problem u njihovoj socijalizaciji i samom odrastanju.</p> Edisa Šljivić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11334 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 МЕЂУНАРОДНЕ КОНВЕНЦИЈЕ О ПРАВИМА ЗАТВОРЕНИКА https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11355 <p>Све европске затворске управе уважавају значај европских<br>затворских правила како у погледу постављања стандарда тако и са<br>практичног становишта. Међутим прије свега комплексна и осетљива<br>тематика заштите лица лишених слободе завређује пуну пажњу, будући<br>да и поред постојања великог броја међународних докумената у сегменту<br>забране мучења и нечовечног и понижавајућег поступања, ове појаве не<br>припадају прошлости, већ су и даље широко распрострањене. Иако је у<br>нормативном погледу учињен велики напредак на пољу забране<br>злостављања, које је данас предмет подробнијих и делотворнијих забрана<br>него икада раније, мучење и други облици злостављања, и данас<br>представљају проблем у целом свету. Стога, предмет овог рада јесте да<br>кроз анализу садржаја најважнијих међународних докумената о заштити<br>људских права укажемо и на међународне документа и европска<br>затворска правила која се односе и на права затвореника.</p> Давор Стрика Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11355 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 DEVIJACIJE U DRUŠTVU IZ UGLA SOCIOLOGIJE OBRAZOVANJA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11332 <p>Društvenim devijacijama smatraju se ponašanja kojima se krše<br>društvene norme, ugrožavaju društvene vrijednosti i izazivaju reakciju<br>neodobravanja i kažnjavanja. Društvena devijacija je objektivna društvena<br>situacija u kojoj dolazi do: ugrožavanja egzistencije čovjeka; izvitoperenja u<br>sadržajima, oblicima i načinima zadovoljavanja ljudskih potreba; nemogućnosti<br>iskazivanja čovjeka kao radnog i stvaralačkog bića; poremećaj ponašanja i<br>odnosa čovjeka sa drugim ljudima; poremećaj u funkcionisanju ljudskih<br>zajednica i društvenih institucija i sukoba unutar i između globalnih društava,<br>uključujući i njihov raspad i nastajanje. Česta je pojava da su upravo mladi<br>ljudi ti koji su zasluženi za kršenje ovih normi. Ti mladi ljudi na razne načine<br>pokušavaju da iskažu svoje nazadovoljstvo. Bježanje od kuće, iz škole, grafiti,<br>tuče, silovanja, alkoholizam, narkomanija, prostitucija, pljačke i organizovani<br>kriminal su samo neki od vidova ispoljavanja nezadovoljstva i želje za<br>dominacijom od strane mladih. Upravo ovaj rad posmatra devijacije iz ugla<br>sociologije obrazovanja, jer je upravo i faktor niskog nivoa obrazovnih<br>kometencija često uzrok devijatnog ponašanja kod mladih.</p> Mario Babić, Maja Babić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11332 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 SAVREMENO UPRAVLJANJE LJUDSKIM RESURSIMA UZ PRIMJENU INFORMACIONIH SISTEMA SA POSEBNIM OSVRTOM NA VJEŠTAČKU INTELIGENCIJU https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11353 <p>Dobro organizovana struktura sektora za upravljanja ljudskim<br>resursima pruža mogućnosti adekvatne podrške poslovanju, obezbjeđujući<br>razvoj i angažovanje zaposlenih. Organizacije danas moraju da pronalaze<br>prilike i načine da se diferenciraju u odnosu na ostale, da mapiraju kanale kroz<br>koje mogu da se se razvijaju i napreduju. Osnovna prednost IS-a ljudskih<br>resursa se ogleda u potencijalu generisanja preciznijih i blagovremeno<br>raspoloživih informacija iz domena funkcionisanja, kontrolisanja i planiranja, u<br>odnosu na manuelne sisteme. Svakako, jednu od najaktuelnijih a moglo bi se<br>reći možda i najinteresantniju oblast, predstavlja vještačka inteligencija.<br>Vještačka inteligencija je način zaključivanja i postupanja po izvednim<br>zaključcima, uz potpuno oslanjanje na logiku, pri čemu to rezonovanje i<br>postupanje ne sprovodi čovjek niti bilo koji drugi biološki organizam, već to<br>rade vještački entiteti- mašine. Vještačka inteligencija može da se klasifikuje u<br>brojne kategorije i podvrste, među kojima izdvajamo fuzzy logiku (Fuzzy Logic) i<br>vještačke neuronske mreže. Sve obimniji zahtjevi vezani za sferu ljudskih<br>resursa, pomogli su u opravdavanju potrebe i dokazivanju održivosti<br>informacionih sistema u odjeljenjima ljudskih resursa. U sprovedenom<br>proširenom istraživanju svi zaposleni u uzorku ispitivanih organizacija,<br>odgovorili su da ne posjeduju sofisticirane i kompleksne savremene<br>informacione sisteme.</p> Helena Lajšić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11353 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 NASILJE KAO DRUŠTVENI FENOMEN https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11329 <p>Različiti vidovi sukoba i nasilja su stalno prisutni u ljudskom društvu.<br>Tipovi društava su se menjali kroz istorijsku dimenziju, ali sukobi, koje prati<br>nasilje, postali su njihovo nepromenljivo obeležje. Osnovno istraživačko pitanje<br>kojim se ovaj rad bavi jeste da li čoveka na sukobe i nasilje pokreće njegova<br>priroda (biološke osnove ponašanja koje su van kontrole pojedinca) ili njegovo<br>nasilno ponašanje oblikuju sredinski faktori? Cilj rada je da istakne uticaj<br>kulture/kulturnih konstrukcija na pojavu sukoba i nasilja u ljudskom društvu.<br>Strukturu rada čine sledeće celine: u prvoj je pažnja posvećena definisanju<br>sukoba i nasilja i uzrocima njihovog pojavljivanja; u drugoj je prikazan odnos<br>zapadne civilizacije prema nasilju; u trećoj je predstavljen antropološki pristup<br>proučavanju sukoba; u četvrtoj celini je dat osvrt na značaj socijalizacije i<br>formalnog obrazovanja u stvaranju osnova za formiranje kulture nenasilja.<br>Osnovni nalazi istraživanja pokazuju da je nasilje, u prvom redu, povezano sa<br>društvenim i kulturnim kontekstom, što upućuje na zaključak da akteri koji<br>uoblićavaju proces socijalizacije mogu da imaju presudnu ulogu u formiranju<br>odnosa prema nasilju.U tom smislu, formalno obrazovanje, svojim ukupnim<br>delovanjem može značajno da doprinesu učenju kulture nenasilja. U radu je<br>primenjena deskriptivno-analitička metoda.</p> Vesna Trifunović Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11329 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 BEZBJEDNOST U PENALNIM USTANOVAMA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11350 <p>Bezbjednost u zatvorima je tematika kojom se bave mnoge<br>kriminološke naučne discipline, ali je suština kako zapravo to sprovesti u praksi,<br>gdje se svakodnevno dešavaju vanredne situacije koje narušavaju bezbjednost<br>penalne ustanove. U radu smo predočili kako zapravo neformalni zatvorenički<br>sistem negativno utiče i narušava bezbjednost ustanove i kako u tim situacijama<br>balansirati i održavati red u ustanovama.. U takvim okolnostima obučen i<br>edukovan kadar zatvorskih policijaca, te tehnička opremljenost ustanove ključni<br>su faktori za vanredno djelovanje i suszbijanje nereda i pobuna u zatvorima.<br>Neformalni sistem osuđenih lica teži da destabilizuje stanje u zatvorima<br>pružajući često pasivni i aktivni otpor. Zato je važno poznavati kako i na koji<br>način funkcioniše neformalni sistem i koje bezbjednosne mjere imaju najbolji<br>preventivni karakter da ne dođe do eskalacije sukoba i nereda u zatvorima.</p> Nadežda Gudelj Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11350 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 KRIVIČNOPRAVNI POLOŽAJ MALOLJETNIH PRESTUPNIKA U FEDERACIJI BOSNE I HERCEGOVINE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11346 <p>Određivanje posebnog pravnog položaja maloljetnom učiniocu<br>krivičnih djela u odnosu na punoljetne učinioce u krivičnim zakonodavstvima je<br>rezultat dugogodišnjih iskustava i naučnih saznanja da se ličnost maloljetnika<br>formira postepeno u biopsihološkom i socijalnom pogledu, da maloljetnici nisu<br>uvijek u stanju da shvate značaj svojih postupaka i posljedice koje proizilaze iz<br>takvih postupaka kao i da nisu uvijek sposobni da se odupru negativnim<br>uticajima kojima su izloženi. Zbog toga se i pitanje krivične odgovornosti<br>maloljetnika postavlja drugačije nego kod punoljetnih učinilaca. U ovom radu<br>ukazaćemo na pravni okvir postupanja sa maloljetnim prestupnicima u FBiH.</p> Edis Bajić, Admira Bakić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11346 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 TETOVAŽE U ZATVORIMA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11344 <p>Tetovaže su oduvijek bile način da ljudi izraze sebe, a tetovaže bande<br>nisu izuzetak. Članovi određenih kriminalnih bandi i mafija, kako unutar tako i<br>izvan zatvora, zloglasni su po tome što imaju tetovaže sa značenjima koja se<br>odnose na njih. Često sadrže simbole koji su složeni i pažljivo osmišljeni, bilo da<br>predstavljaju njihov način života, ono što su uradili, ili njihov rang unutar<br>određene bande. Upravo polazeći od te činjenice u radu ćemo pokušati ukazati<br>na neke bitne karakteristike tetovaža kao neminovnih obilježja neformalnog<br>zatvoreničkog sistema.</p> Danilo Mrković Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11344 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 KRIMINOGENI FAKTORI MALOLJETNIČKE DELINKVENCIJE https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11341 <p>Mladi sve ranije ulaze u svijet maloljetničke delinkvencije i kriminala.<br>Mnogi od njih su okruženi brojnim rizičnim faktorima koji utiču negativno na<br>njihovu socijalizaciju. Kriminogeni faktori su svi oni činioci koji na bilo koji<br>način utiču na pojavu i razvoj kriminaliteta. Oni predstavljaju skup činilaca<br>psihološke, biološke i socijalne prirode, koji djeluju kao uzroci, uslovi i povodi<br>za kriminalna djela, njihov međusobni odnos i uslovljenost. Postoji mnogo<br>podjela, međutim najrasprostranjenija je podjela kriminogenih faktora na<br>egzogeni i endogeni faktore. Zbog opsežnosti i velikog broja faktora mi ćemo se<br>u ovom radu ograničiti samo na najbitnije spoljašnje kriminogene faktore ne<br>želeći da umanjimo ulogu i značaj ostalih faktora.</p> Valentina Smolović Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11341 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 OBRAZOVNI SISTEM U SJEDINJENIM AMERIČKIM DRŽAVAMA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11338 <p>Jedan od najsloženijih i najvećih obrazovnih sistema je svakako u<br>SAD. Javni školski sistem se finansira uglavnom iz lokalnih poreza na imovinu,<br>što znači da bogatije zajednice često imaju bolje finansirane škole. Ne postoji<br>nacionalni obrazovni plan. Svaka država ima svoju obrazovnu politiku i<br>standard. U ovom radu ukazaćemo kako i na koji način funkcioniše obrazovni<br>sistem u SAD i koje su to najznačajnije karakteristike njihovog formalnog<br>obrazovanja.</p> Zakira Mulaomerović Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11338 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100 IMPLEMENTACIJA I SPROVOĐENJE KONCEPTA INKLUZIVNOG VASPITANJA I OBRAZOVANJA https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11335 <p>Inkluzija kao pristup koji se temelji na principima poštivanja ljudskih<br>prava pojedinca odnosi se na proces povećanja učestvovanja ljudi i djece sa<br>posebnim potrebama u lokalnim zajednicama, školama i drugim javnim<br>ustanovama. Takođe, inkluzivno obrazovanje je samo jedan aspekt inkluzije.<br>Inkluzivna praksa obrazovanja djece sa posebnim potrebama se posljednih<br>godina značajno proširila, međutim još uvijek postoje značajna ograničenja u<br>provođenju takvog obrazovanja. Implementacija i sprovođenje koncepta<br>inkluzivnog vaspitanja i obrazovanja predstavlja izuzetno kompleksan proces, s<br>obzirom da on obavezno podrazumeva restrukturiranje tradicionalnog školskog<br>sistema. Neminovno je da inkluzija traži nove i značajne izazove od strane<br>nastavnika, uprave škole, samih učenika i njihovih roditelja, ali i cijele<br>društvene zajednice. Svi imaju zahtjevan zadatak – odgovoriti na veliki broj<br>različitih potreba učenika.</p> Željko Simeunić Copyright (c) 2025 https://doisrpska.nub.rs/index.php/ZRND/article/view/11335 Wed, 29 Jan 2025 00:00:00 +0100