Izazovi, nedoumice i kritični faktori za upravljanje propulzivnim privređivanjem u otvorenoj tržišnoj privredi
DOI:
https://doi.org/10.7251/FIN1604012TAbstract
Napredak privrede i blagostanje društva predominantno su određeni kvalitetom mera vlade da, kao vizionar i blagotvorni katalizator,
motiviše i mobiliše privredne subjekte na propulzivno i fer privređivanje u široko otvorenom privrednom prostoru. Sažetije rečeno, to se
svodi na odnos makrooptike i mikrooptike i uloge relevantnih aktera, te odnos plana i tržišta, strukture okruženja i sistema organizacije
privrede. U pitanju je potreba da se u uslovima brojnih izazova i velikog dinamizma okruženja ostvaruje spoj efektivnosti (da se uvek radi
prava delatnost) i efikasnost (da se delatnosti uvek rade na pravi način).
Sintagma „održivi razvoj“ je samo jedna strana problema, a druga je da se obezbedi optimalna struktura privređivanja imajući u vidu stanje
komparativnih prednosti zemlje, standarde međunarodnog marketinga i razvijenost oblika međunarodne poslovne saradnje i izvora finansiranja.
U radu je, otuda, dat koncept sidra propulzivnog (realnog i kvalitetnog) razvoja u kome se, od kompetentne, odgovorne i dovoljno motivisane
vlade, očekuje da mudro poveže komponente kao što su: 1) komparativne prednosti zemlje, 2) međunarodni standardi privređivanja, 3)
ciljevi i strategija privrednog i društvenog razvoja, 4) društveni marketing i 5) makroekonomska politika i preduzetnički ambijent.
Pod impaktom internacionalizacije, odnosno globalizacije privredne scene, prikazano je i prožimanje slojeva i elemenata okruženja u
smislu odnosa 4 P, 4 K i 4 M, gde je upozoreno da politika, pamet, ponuda i promocija (4 P), koji su u domenu vlade i preduzeća, moraju
biti prožeti zahtevima savremenog konzumerizma, konkurencije, komparativnih prednosti i konzervacije (4 K), a ovi su pod uticajem
fenomena odnosno faktora kao što su: multikulturalizam, međunarodni kodeksi i standardi, međunarodna trgovinska i organizacija rada,
te Međunarodni monetarni fond i Svetska banka (4 M). Za ostvarivanje realnog i fer privređivanja, odnosno održivog i optimalnog privrednog
i društvenog razvoja, značajan ponder u radu je dat konceptu društvenog marketinga, od koga se očekuje da, kroz vizionarsku,
prosvetiteljsku i društveno-etičku ulogu, harmonizuje optiku i kriterijume privrednih subjekata i potrebe i vrednosti društvene zajednice. U
tom smislu, data je skica premisa i izazova za društveni marketing, kojom se dovodi u vezu: 1) priroda i obim zajedničkih potreba, 2) imanentni
principi ekonomije javnog sektora, 3) mogućnosti finansiranja društvenog standarda, 4) makro upravljanje tražnjom, 5) kreiranje
vantržišnih rešenja, 6) utvrđivanje indikatora uspešnosti i 7) prilagođavanje koncepta upravljanja i kontrole. Takođe, dati su elementi plana
evropeizacije i efektivnijeg alijansiranja sa ostalim relevantnim delovima svetskog okruženja. Za preduzetničku ekonomiju kao glavnog
realizatora stvarnog propulzivnog privređivanja ukazano je na preovlađujuće tendencije u razvoju kritičnih faktora uspeha, uključujući i
identifikovanje dilema i elemenata marketing strategije u globalizovanom okruženju.