Mjerila performansi kao pokazatelji efekata akvizicije
Authors
Milan Pucarević
Abstract
Preduzimanje akvizicije predstavlja svojevrsnu investiciju. Osnovni izvor koji investitorima donosi korist u ovoj vrsti poslovnih kombinacijaje potencijalna sinergija čija materijalizacija u postakvizicionom periodu treba da dovede do jačanja performansi nove ekonomske cjeline.Uspješnom akvizicijom smatra se ona koja u postakvizicionom periodu efektuira stvaranjem veće vrijednosti za vlasnike.Pouzdanost mjerenja uspjeha akvizicije jedan je od ključnih zahtjeva i zavisi, prije svega, od adekvatno dizajniranog sistema odgovarajućihmjerila performansi, koji mora biti defi nisan već u fazi projektovanja akvizicije. Ciljne performanse akvizicije kao kvantitativno i kvalitativnopostavljene vrijednosti defi nišu se na bazi potencijalne sinergije eniteta koji ulaze u akvziciju.Tradicionalna mjerila performansi imaju određena ograničenja koja proizlaze iz karaktera privremenosti fi nansijskih izvještaja kao osnoveza izračunavanje pokazatelja, istorijskog troška kao osnove za procjenjivanje bilansnih pozicija, uticaja bilansne politike na fi nansijskeizvještaje, udjela angažovanih sredstava po osnovu poslovnog lizinga u ukupnim sredstvima i sl.Prednost primjene pokazatelja ekonomske dodate vrijednosti (EVA - Economic Value Added) u akvizicijama se ogleda prije svega učinjenici da ovaj koncept sadrži i predakvizicionu zahtijevanu stopu prinosa na sopstveni kapital, pa neto preostali dobitak novonastaleekonomske cjeline, u stvari pokazuje vrijednost materijalizovane sinergije.Značaj primjene koncepta tržišne dodate vrijednosti (MVA – Market Value Added) za mjerenje uspjeha akvizicije je u činjenici da on pokazujeuspješnost menadžmenta u određenom periodu. Ako MVA koefi cijent bilježi rast, to je pokazatelj da je akvizicija doprinijela povećanjuvrijednosti kompanije više od prirasta u sopstvenom kapitalu koji je posljedica zadržanog dobitka.