PROBLEMSKO UČENJE KAO KONSTRUKTIVISTIČKI OKVIR POČETNE NASTAVE MATEMATIKE: ANALIZA STAVOVA UČENIKA
DOI:
https://doi.org/10.7251/SOCSR2526127LAbstract
U ranoj fazi matematičkog obrazovanja, osnova za uspješno učenje leži u razvoju logičkog, kritičkog i matematičkog mišljenja. Efikasno poučavanje matematike podrazumijeva podsticanje učenika da razmišljaju samostalno i kreativno, da rješavaju probleme i logički rasuđuju. Ovo istraživanje ispituje uticaj problemski orijentisane nastave, zasnovane na konstruktivističkom pristupu, na stavove učenika prema matematici. U studiji se upoređuje percepcije učenika koji su pohađali tradicionalnu nastavu sa onima koji su učestvovali u programu problemskog učenja te je istraživački cilj utvrditi da li učenici mlađih razreda osnovne škole koji su savladali matematičke sadržaje kroz pristup učenja zasnovan na rješavanju problema razvijaju pozitivnije stavove prema matematici u odnosu na one koji su podučavani konvencionalnim metodama poučavanja. Korišćena je Likertova skala za procjenu stavova učenika u pogledu zainteresovanosti za matematičke sadržaje, percepcije nastavnog procesa i pristupa nastavnika. Rezultati ukazuju na statistički značajne razlike u korist eksperimentalne grupe, pokazujući da konstruktivističke metode doprinose ne samo kognitivnim postignućima već i formiranju pozitivnijih emocionalnih i motivacionih stavova prema matematici. Nalazi istraživanja podržavaju integraciju konstruktivističkih principa u početnoj nastavi matematike kao sredstva za jačanje angažovanosti učenika i dublje razumijevanje matematičkih koncepata. Preporučuje se povećana upotreba problemskih zadataka i podsticanje aktivnog, saradničkog učenja u kojem učenici na smislen način grade znanje.