IT KAO KLJUČNA KOMPONENTA SAVREMENE ORGANIZACIONE STRUKTURE PREDUZEĆA

Authors

  • Mirjana Stojanović Trivanović
  • Mihajlo Travar
  • Nebojša Kuduz

DOI:

https://doi.org/10.7251/SVR1408153T

Abstract

Tehnološkom revolucijom u razvoju telekomunikacija i računara otvoreni su novi putevi efikasnijih i jednostavnijih komunikacija. Stvaranje alijanse finansijskih, kompjuterskih, difuznih i telekomunikacionih kompanija u kreiranju novih organizacija, dovele su do globalne informatičke privrede, a ključnu ulogu u tome je odigrao internet. Danas su za politiku razvoja, jedne države, izazovi, kako obezbijediti internet servis na svakom dijelu teritorije države, pa se, kao ključna, nameće
mogućnosti pristupa novim informacionim tehnologijama i globalnim mrežama. Slobodno tržište i potreba prilagođavanja novim uslovima svjetskog tržišta infokomunikacionih servisa zahtijevali su novo pozicioniranje privrednih subjekata u okruženju. U tom smislu, kompanije su novom poslovnom politikom u potpunosti redefinisale svoju misiju, koja se najkraće može definisati kao: "Pružanje usluga/ proizvodnja dobara visokog kvaliteta radi zadovoljenja zahtjeva korisnika i
omogućavanja lakšeg ulaska privrede i pojedinaca u informatičko društvo, uz osiguravanje performansi kompanije u korist akcionara i zaposlenih". Redefinisana misija ukazuje na stratešku promjenu u vođenju poslovanja i razvoja kompanija u
smislu prelaska sa infrastrukturne orijentacije na korisničko-servisnu platformu. Primjena informacionih tehnologija i marketing predstavljaju oblasti koje su ključ uspjeha kompanija. Da bi se obezbijedilo uspješno upravljanje kompanijom, efikasno rješavali zahtjevi korisnika i odnosi sa drugim kompanijama i isporučiocima opreme treba raspolagati snažnim informacionim sistemom i automatizovati poslovne procese. 

Organizaciona struktura je određena i načinom na koji se organizacija koristi informacijama, kao i načinom na koji obrađuje informacije. U okruženju gdje je budućnost puna neizvjesnosti, svaka poslovna odluka zasniva se na saznanjima o budućim događajima. Radi uspješnog funkcionisanja i razvoja, organizacija mora imati odgovarajuće komunikacije sa svim sistemima u svom domenu i sticati informacije, koje će joj omogućiti, ne samo pravovremeno doznavanje aktuelnih promjena u tom domenu da bi im se mogla prilagoditi, nego i anticipiranje budućih promjena domena da bi mogla aktivno usmjeriti svoj vlastiti razvoj i funkcionisanje u dinamičkom okruženju. Potrebno je naglasiti da u informatičkoj eri intelektualna imovina organizacije (znanja, informacije…) ima veći značaj od njene materijalne imovine. Organizacije će biti uspješne, ako dovoljno ulažu u intelektualne resurse i ako valjano upravljaju njima. Danas gotovo ni u jednom preduzeću, nećemo naići na jednu organizacionu formu, odnosno jednu vrstu organizacione strukture, koja će biti primijenjena po cijeloj dubini organizacione piramide. Nema univerzalno prihvatljivog oblika organizacije, jer on zavisi od spoljašnjih činilaca koji pripadaju okruženju organizacije, od tehnologije u organizaciji, obrade informacija u organizaciji i drugih činilaca. Savremeni organizacioni modeli usmjeravaju preduzeća u pravcu decentralizovane, fleksibilne i inovativne poslovne organizacije.

Published

2021-07-07

Issue

Section

Чланци