АКТУЕЛНИ ПРОБЛЕМИ ЛИКОВНОГ ВАСПИТАЊА НА ОСНОВУ АНАЛИЗЕ НАСТАВНИХ ПРОГРАМА У СРЕДЊИМ ШКОЛАМА
DOI:
https://doi.org/10.7251/SVR1511265M%20Abstract
Основна претпоставка успешног ликовног васпитања у
школама јесте чињеница да је феномен ликовне уметности сложен и слојевит.
Сваки школски програм који уважава само један од сегмената ликовног феномена
и на њему истрајава, сам по себи је неодржив. Инсистирање на оптичко-
тематским вредностима цртежа (да цртеж буде верна копија датог објекта), давно
је одбачен, јер је то само један сегмент ликовног изражавања. На исти начин,
инсистирање на спонтаном ликовном изразу, такође као једном сегменту, није
могао остварити сложене циљеве ликовног васпитања. Исто важи и за визуелне
комуникације. Такви садржаји у настави не могу допринети развоју креативности.
Нема ликовне уметности без уважавања одабраног медија, индивидуалне методе
обликовања, ликовне традиције, духа одређеног времена, итд. Ликовна порука је
збир свих сегмената ликовних дела, а преноси се ликовно-естетским знацима
(ликовним језиком). Модерно хуманистичко васпитање које претпоставља
равноправност људи, а које се остварује у што дужем заједничком општем
образовању, сматра неминовним да се сви људи оспособе за коришћење духовних
и људских вредности, не само ради обогаћивања личности, већ ради обогаћивања
комплетног друштва, самим тим и процеса производње и квалитета живота.
Ликовно васпитање је, дакле, потребно свим људима!