AVANGARDA - POJAM, TEORIJE, KONTEKSTI
DOI:
https://doi.org/10.7251/SVR1511255P%20Abstract
Ovaj rad ima za cilj, da odredi i rasvetli neke terminološke odredbe
avangarde kao moderne umetnosti. Mora se priznati da kritičari nisu obraćali mnogo
pažnje na njenu suštinu, a kamoli na njene manifestacije, pa su zato i bili retki pokušaji
da se pojam avangarde tumači u zbornicima estetike i priručnicima istorije umetnosti.
Valja pre svega priznati da je do sada bilo malo mislilaca, istoričara ili kritičara
umetnosti koji su se udostojili proučavanju jedne od najtipičnijih i najvažnijih pojava
moderne kulture: avangardne umetnost. Rad će se posebno osvrnuti na Rusku
avangardu, gde je ona kao pojam i naziv prodrla veoma lako i brzo. Takođe razmotriće
se i teorije uglednih teoretičara i istoričara umetnosti poput profesora na Harvardu
Renato Pođolija koji je i ukazao na složenost i kompleksnost same materije. Potpunom
određenju pojma avangarde dali su doprionos i teoretičari umetnosti: Hoze Ortega i
Gaset, Peter Birger, Adrian Marino, Boris Arvatov i drugi.