ИНТЕГРАТИВНИ ПРИСТУПИ У ИЗУЧАВАЊУ ЕТИОЛОГИЈЕ ДЕПРЕСИВНОСТИ У АДОЛЕСЦЕНЦИЈИ

Authors

  • Едина Хелдић-Смаилагић

DOI:

https://doi.org/10.7251/BPG1603105H

Abstract

Научно поље етиологије депресивности у дјетињству
и адолесценцији је сваким даном богатије за нова и дубља сазнања
како о факторима који их подстичу и одржавају, тако и о повезаности
депресивности са осталим поремећајима. Брзина доласка нових
теоријских парадигми и моделa у свијет науке је везана за све већи број
софистицираних метода истраживања, које управо својим разликама
доводе до важности и наглашавања извјесних фактора који нису исти
код различитих истраживача. Тражење за одговорима шта узрокује
депресију подразумијева интегративни приступ, односно савремени
приступ изучавању депресивности не даје предност нити једној теорији
која у својој основи наводи пресудне факторе за развој овог поремећаја. У
првом дјелу рада, аутори ће се осврнути на основне поставке биолошких,
психoaналтичких, бихевиоралних и когнитивних теорија чија имена већ
указују на природу фактора који заговорници ових теорија стављају у
први план када је у питању етиологија депресивности, док ће други дио
рада садржати основе интегративног приступа који на депресију гледа
на један сложени начин у односу на специфичне теоријске приступе. Када
се говори о интегрисању различитих теоријских принципа у тумачењу
настанка депресије, најчешће се мисли на био-психо-социјални дијетеза
– стрес модел и Брофенбренеров еколошки модел.

Published

2018-01-25