ПРОФЕСИОНАЛНИ СТАНДАРДИ И КОМПЕТЕНЦИЈЕ ПРОФЕСОРА РАЗРЕДНЕ НАСТАВЕ

Authors

  • Владо Симеуновић

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1401002S

Abstract

Школовање наставничког кадра код нас траје углавном
четири године. Још увијек су на прилично традиционалан начин структурисани
наставни планови и програми који садрже релативно устаљен однос између
општих и стручних предмета. Постоје покушаји да се истраже односи између
онога што се учи на факултетима и компетенција учитеља неопходних за
васпитно-образовну праксу. Код већине наших аутора преовладава схватање да
треба преузети ставове Европске уније о неопходним компетенцијама за рад у
настави, што се може сматрати оправданим с обзиром на интегративне токове.
Ова расправа је покушај да се у припреми наставника за рад у савремено
димензионисаном наставном процесу уважавају најмање два става, и то: –
капацитет да се систематски процијене основна знања и професионална пракса
појединаца на основу широког спектра критеријума који долазе из праксе и
истраживања, и – критички сагледа приступ иновацијама и професионалном
усавршавању.
Намеће се потреба за усвајањем професионалних стандарда који би
требало да представљају одраз квалитета, што подразумијева све оно што
наставници знају, разумију, у шта вјерују и шта су способни да раде као
стручњаци у својој области. У том циљу смо извршили истраживање у коме су
директори, педагози и ментори процјењивали компетенције учитеља у својим
школама на основу упитника који је састављен по моделу који предлаже Европска
комисија.

Published

2018-12-28