МЈЕСТО И УЛОГА КОНТЕКСТУАЛНИХ ПРОБЛЕМА У РЕАЛИСТИЧКОМ МАТЕМАТИЧКОМ ОБРАЗОВАЊУ
DOI:
https://doi.org/10.7251/NS1502009MAbstract
Савремене теорије математичког образовања насталесу, првенствено, као одговор на бројне критике традиционалног
математичког образовања. У њима се, као главни циљ, поставља постизање
вишег нивоа способности рјешавање проблема, што представља основ за
будуће учење, за ефикасно партиципирање у друштву и за обављање
свакодневних личних активности. Једна од посљедњих је теорија
реалистичког математичког образовања (Realistic Mathematics Education–
RME), којом се математика интерпретира као људска дјелатност, а
наставни процес као активност рјешавања свакодневних животних
проблема, то јест проблема из контекста. За разлику од проблемских
задатака у којима се за представљање односа међу величинама користи
формални математички језик, контекстуални проблеми су „прави
природни” проблеми који, у цјелини посматрано, немају „правила” за
рјешавање, него се оно своди на познавање одређених правила рачунских
операција и основних законитости математике. Имајући у виду да су
контексти најчешће сложене структуре и да процеси њиховог моделовања и
математизације пролазе кроз више фаза, у њиховом рјешавању, у разредној
настави математике, неопходно je примјењивати моделе који обезбјеђују
визуализацију.
Сходно томе, у првом дијелу рада се, уз теоријску интерпретацију
наведених аспеката савременог математичког образовања, наводе примјери
контекстуалних проблема у чијем се моделовању користе различите врсте
графичких приказа.
Други, методолошки дио рада оријентисан је на испитивање
заступљености контекстуалних проблема у настави математике базичног
школског циклуса као полазишта активног учења, који детерминишу
реалистичко математичко образовање.