РАЗВОЈНЕ СПОСОБНОСТИ КОД ДЈЕЦЕ МЛАЂЕГ ШКОЛСКОГ УЗРАСТА

Authors

  • Бојана Мастило
  • Андријана Бакоч
  • Ивана Зечевић

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1801085M

Abstract

Способности дефинишу као показатељ успјешности схватања или
рјешавања проблемских ситуација и извођења активности.Циљ истраживања је
утврђивање специфичности развојних способности неопходних за успјешно овладавање
школским вјештинама и њихова повезаност са општим школским успјехом, код ученика
млађег школског узраста. Истраживањем је обухваћено 215 ученика, од тога 121 (56,3
%) дјечака и 94 (43,7%) дјевојчице, који похађају Основну школу „Свети Сава” у Фочи , II,
III и IV разреда. Испитаници су тестирани групно током другог полугодишта, школске
2016/2017. У истраживању је коришћен Акадија тест развојних способности (АCADIA)
структурисан у циљу дијагностиковања сензорних, психомоторних и когнитивних
способности као важног предиктора школског постигнућа. Резултати већине (82,3%)
испитаника су у складу са узрасним нормама док су одступања од узрасних норми
забиљежена код 17,7 % испитаника и то код 14,4 % су утврђени елементи сметњи у
учењу (<1SD) а код 3,3 % специфичне сметње у учењу (<2 SD). Код ученика млађег
школског узраста су установљене ниске корелације АCADIA теста развојних
способности са општим успјехом (r = 0,158, p = 0,05).
С обзиром да су развојне способности битне не само за школски успјех него из за
друге сфере живота, сматрамо да је неопходно на вријеме детектовати одређена
одступања, креирати одговарајући облик третмана као и стимулативно школско
окружење.

Published

2019-04-11