Леан концепт пословања – пут за излазак домаћих предузећа на глобално тржиште // Lean business concept - a way to access domestic companies in global markets

Authors

  • Љиљана Танасић Универзитет у Источном Сарајеву, О.Ј. Економски факултет Брчко

DOI:

https://doi.org/10.7251/ACE1318363T

Abstract

Резиме: Савремени услови пословања довели су до заоштравања конкуренције у готово свим врстама дјелатности. Наиме, процес глобализације и интернационализације, као и све интензивнији развој технике и технологија учинили су да је данас много теже осигурати тржишно постојање и опстанак него што је то раније био случај. Да би били у стању да остану и опстану у тако густом, висококонкурентном тржишту, предузећа морају усвајати и примјењивати нове – другачије, одрживе начине пословања, као што је леан концепт управљања пословним операцијама.У раду пажња је усмјерена на идентификовање основних карактеристика и принципа леан концепта пословања, чија потпуна имплементација и дословно практиковање води стицању одрживе тржишне позиције, па чак и стицању конкурентских предности својствених искључиво за предузећа „свјетске класе’’. У циљу наглашавања корисности и оправданости преласка на леан пословну филозофију у данашњим неизвјесним и турбулентним условима пословања, приказане су и бројне предности предузећа развијених земаља, али и појединих земаља из окружења која су успјешно имплементирала леан начин пословања, односно леан производњу. У раду је, затим, извршена уопштена анализа могућности увођења овог начина пословања у босанско-херцеговачка предузећа, као важан услов прилагођавања захтјевима неизбјежног глобалног тржишта, уз акцентирање одређених користи које би се при томе јавиле, не само за домаћа предузећа, него и за цјелокупну домаћу привреду.

Summary: Modern business conditions have intensified competition in almost all areas of activities. The processes of globalization and internationalization, as well as the intensive development of technology, have made it much more difficult for a company to ensure its presence and survival on the market than in years past. In order to secure their existence and survive in such a dense, highly competitive market, companies have to adopt and use new - different, sustainable ways of doing business, such as the concept of Lean Business Operations Management.This paper aims to focus on identifying the key features and principles of Lean Business Concept, whose full implementation and literal application undeniably lead to building a sustainable market positions and even obtaining competitive advantages exclusively inherent to the ‘world-class’ companies. In order to emphasize utility and feasibility of transition to Lean Business Philosophy in today’s turbulent and uncertain business environment, the paper presents a number of advantages of companies based in developed countries as well as in certain regional countries that have successfully implemented Lean Operating Methods, and Lean Manufacturing Techniques. It also provides a general analysis of the possibilities of introducing this way of doing business into Bosnian-Herzegovinian enterprises, as an important condition for the inevitable adjustment requirements of global markets and underlines benefits that emerge in the process, not only for domestic companies, but also for the entire domestic economy.

Published

2014-02-06