Маркетиншка анализа атрактивности Босне и Херцеговине за стране инвеститоре и улога маркетинга у њиховом привлачењу // Marketing analysis of the attractiveness of Bosnia and Herzegovina for foreign investors and role of marketing in their attracting
DOI:
https://doi.org/10.7251/ACE1217127SAbstract
Резиме: Данас, у условима глобализације, присутан је специфичан облик конкуренције између локација (држава, регија, општина и градова) у привлачењу људи (посебно оних високообразованих и талентованих), предузећа иинвеститора, туриста и посјетилаца, организатора и учесника различитих догађаја, као и других актера који позитивно утичу на привредне активности, повећање прихода и развој тих локација. Рад се фокусира на сегментмаркетинга локације који се односи на привлачење страних инвеститораи идентификовање степена атрактивности БиХ у односу на конкурентскеземље. На основу резултата релевантних истраживања идентификованоје које земље се могу сматрати конкурентима БиХ у привлачењу странихинвеститора у ужем и ширем смислу, те које факторе страни инвеститори сматрају најважнијим у процесу вредновања појединих земаља и доношењуодлуке о избору локације за инвестирање. Компаративна анализа осам земаља по шест критеријума је указала на релативно лош положај БиХ, па јестога сугерисано да је потребно унаприједити факторе који у највећој мјеридетерминишу одлуку страних инвеститора о избору државе. На неке од тихфактора (нпр. величина тржишта) није могуће значајније утицати, док нанеке друге (нпр. законски оквир који регулише инвестиције и пословање)јесте, што је у надлежности државе односно њених ентитета. У том смислу дају се препоруке за унапређење релевантних фактора који би повећали инвестициону атрактивност и прилив страних директних инвестиција у Републику Српску и БиХ.
SummaryNowadays, with an ongoing globalization, there is a specifi c form of competitionbetween locations (countries, regions, municipalities and cities) in attractingpeople (especially highly educated and talented ones), companies and investors, tourists and visitors, organizers and participants of various events, as well asother stakeholders that have a positive impact on economic activities, increaseof revenues and development of these locations. Focus of this paper is on segment of the place marketing which is related to attraction of foreign investorsand identifi cation level of BiH attractiveness in comparison to competing countries. On basis of results of relevant studies, countries which could be consideredas competitors of BiH in the narrower and wider sense in attracting of foreigninvestors were identifi ed. Also, factors which foreign investors consider as themost important in process of evaluation of respective countries and deciding on alocation for investment were identifi ed. Comparative analysis of eight countriesby applying six criteria pointed to relatively poor position of BiH and therefore itwas suggested that it is necessary to improve factors that to a great extent determinedecision of foreign investors on the choice of the state. It is not possible toachieve a signifi cant infl uence on some of these factors (e.g. market size), whileon the other factors (e.g. legal framework related to investment and business) it is,which is under authority of state i.e. its entities. In this sense, recommendationsfor improvement of relevant factors that could increase attractiveness of Republika Srpska and BiH as investment locations and increase infl ows of foreign directinvestments were provided.Key words: place marketing, attracting foreign direct investments