Модели управљања људским ресурсима у банкарском сектору Републике Српске и њихов утицај на успјешност пословања
Abstract
С доласком страних компанија и на нашим просторима почиње се развијати савремени приступ управљању људским ресурсима који подразумијева специфичне праксе, политике и системе којима се утиче на понашање запослених, њихове ставове и радну успјешност. Овај процес је нарочито изражен у банкарском сектору Републике Српске кога, углавном, чине банке у већинском власништву страних компанија. У банкарским организацијама, поред производа који су креирани од стране запослених, веома битни су и начини пружања услуга, те однос и опхођење запослених према различитим потребама и захтјевима клијената. Према томе, уколико се у банкама, као и у свим другим организацијама, адекватно управља људским ресурсима, они постају кључни фактор за побољшање успјешности пословања и постизање конкурентске предности. Основна намјена овог рада је сагледавање начина примјене најзначајнијих пракси менаџмента људских ресурса у банкарском сектору те пружање доприноса на ограничена емпиријска сазнања која постоје у Републици Српској. Проведеним истраживањем установили смо да банке са већинским учешћем капитала из мање развијених земаља значајно заостају у примјени савременог модела менаџмента људских ресурса у односу на банке са већинским учешћем акционарског капитала из развијенијих земаља. На бази добијених резултата истраживања дефинисали смо неколико конкретних препорука у циљу довођења овог виталног ресурса у функцију остварења стратегијских циљева у домаћим банкама.