Савремени приступ пословном извјештавању у функцији задовољења информационих потреба стејкхолдера-осврт на Црну Гору // The modern approach to business reporting in the function of satisfying the information needs of stakeholders-review of Montenegro

Authors

  • Ана М. Лалевић Филиповић Универзитет Црна Гора, Економски факултет, Подгорица

DOI:

https://doi.org/10.7251/ACE1522229L

Abstract

Резиме: Пословно окружење у коме ентитет извјештавања обавља своју активност је претрпјело и још увијек трпи значајне измјене настале усљед дејства великог броја чинилаца. У таквим измијењеним околности привређивања, традиционални приступ финансијског извјештавања нема снаге да у задовољавајућем степену одговори на све веће захтјеве билансних адресата. Заправо, корисници извјештаја све више захтијевају потпуније информације, појачане нефинансијским садржајем, које имају стратегијску димензију као и оријентацију на будућност. Схватајући да са постојећом информационом понудом не могу задовољити потребе заинтересованих група-стејколдера, многе компаније су приступиле трансформацији класичног модела финансијског извјештавања и креирале нови - интегрисани приступ. У контексту изнијетог, циљ рада је да укаже на: а) информациону немоћ традиционалног система финансијског са аспекта креирања и одржавања вриједности за стејкхолдере; б) потребу стварања свеобухватнијег приступа извјештавања који би интегрисао финансијски аспект пословања предузећа са свим релевантним информацијама о стратегијама, ризицима и еколошком, социјалном и економском димензијом пословања предузећа; ц) достигнути степен финансијског извјештавања у Црној Гори као и да да осврт на (не) достигнућа у погледу посљедње еволутивне етапе у корпоративном извјештавању компанија у Црној Гори. Кључне ријечи: класично финансијско извјештавање, интегрисано финансијско извјештавања, стејкхолдери.

Summary: The business environment in which the reporting entity performs its activity has undergone, and is still going through, significant changes created due to the influence of a large number of factors. In such, changed circumstances of doing business, the traditional approach to financial reporting has no strength to respond to a satisfactory degree to the increasing demands of the balance sheet addressees. In fact, the users of the reports demand more complete information, reinforced by non-financial content, that have a strategic dimension and are in addition future oriented. It is clear that the existing information offer cannot satisfy the needs of interested groups – stakeholders; therefore, many companies had engaged in a transformation of the classic model of financial reporting and created a new, integrated approach to financial reporting. In the context of the aforementioned, the goal of this paper is to point to the: a) informational powerlessness of the traditional system of financial reporting in the function of creation and maintenance of values for the stakeholders; b) the need to create a more comprehensive approach that integrates the financial aspect of the business with all the relevant information, strategies, risks and the ecological, social and economic dimension of the business; c) the reached level of financial reporting in Montenegro as well as to provide a review of the (in)achievements with regards to the latest evolutionary stage in the corporate reporting of the companies in Montenegro.

Published

2018-10-25