OBRAZOVANJE ZA MEDIJE KAO PREDUSLOV DEMOKRATSKI OSVJESTENIH GRADANA
DOI:
https://doi.org/10.7251/AKT1426ENSR074IAbstract
U nasem, medijima zasicenom, svijetupostoji beskonacno prilika za gleda- nje, citanje, slusanje i stvaranje medija. Slike nas cesto preplavljuju, paralisu i oblikuju nasepoimanje svijeta i nas samih. U21. vijeku, mogucnost da se bude medijskipismen i obrazovan (pravljenjepazljivih i kritickih analiza medija koji nas okruzuju) jepresudna zivotna sposobnost. Medijsko obrazovanje, odnosno obrazovanje za medije, se zasniva na pretpostavci da se sve medijske poruke prave uz koristenje kreativnog jezika sa svojim vlastitim pravilima, da razlici- ti ljudi razlicito dozivljavaju iste medije, da mediji primarno predstavljaju komercijalni posao sa namjerom da se ostvari profit, da mediji imaju svoje usadene vrijednosti i gledista. Medijsko obrazovanje je proces kroz koji poje- dinci postaju medijski pismeni - u stanju da kriticki razumiju prirodu, tehni- ke i uticaj medijskih poruka i produkcija. Iako se u dokumentima Savjeta Evrope i institucija Evropske unije medijskapismenostspominje u raznovrsnim kontekstima, najveci znacajpridaje se upravo medijskojpismenosti kao sredstvu za povecanje kvantiteta, ali i kvaliteta participacije gradana u drustvu. Tako se u Preporuci o medijskom obrazovanju Savjeta Evrope istice znacaj medijskog obrazovanja ne samo za pojedinca vec i drustvo u cjelini, tako sto gradane priprema za demokratsko gradanstvo i politicku svijest (Savjet Evrope, 2000).
I Evropska unija kao najznacajniji doprinos i najvecu vrijednost medijske pismenosti istice njenu ulogu u osposobljavanju gradana za ucesce u demokratskim procesima u drustvu kojem pripadaju.