KORPORATIVNA DRUŠTVENA ODGOVORNOST PREDUZEĆA PREHRAMBENE INDUSTRIJE U REPUBLICI SRBIJI
DOI:
https://doi.org/10.7251/GHTE1207049UAbstract
Korporativna društvena odgovornost predstavlja aktivnosti kojima preduzeće ispunjava etičke obaveze prema svim interesnim grupama. Istraživanja pokazuju da investiranje u tehnologije za očuvanje životne sredine i poslovanje u skladu sa ekološkim zahtevima može doprineti povećanju konkurentnosti kompanije na tržištu. Budući da mnoge kompanije prilikom proizvodnje prouzrokuju određene negativne posledice po životnu sredinu kao i po društvenu zajednicu, jačaju pritisci i zahtevi socijalne sredine da se ekonomski subjekti odgovorno ponašaju. To se posebno odnosi na oblast zaštite životne sredine, zatim na ostvarivanje ljudskih prava i sloboda, kao i na ispunjenost zahteva i odgovornost po pitanju zaštite prava potrošača, javnosti rada i kontrole rada kompanija od strane javnog mnjenja. Korporativna društvena odgovornost podrazumeva odgovoran odnos kompanija prema društvu, pri čemu se taj odnos zasniva na poštovanju ukupnosti društvenih, etičkih, ekoloških i ekonomskih vrednosti značajnih za proces odlučivanja. Posebnu društvenu odgovornost da sačuvaju životnu sredinu u kojoj proizvode, da potrošačima pruže bezbednu i zdravu hranu kao i da široj društvenoj zajednici određenim akcijama podignu kvalitet života, imaju kompanije prehrambene industrije. U tom smislu, u radu će se analizirati značaj i neophodnost društveno odgovornog poslovanja kompanija prehrambene industrije. U zemljama razvijene tržišne ekonomije, društvena odgovornost postaje veoma bitan faktor prilikom odlučivanja i opdredeljivanja potrošača za kupovinu određenog proizvoda, što doprinosi povećanju konkurentnosti društveno odgovornih preduzeća. Uspešno uključivanje zemalja u tranziciji poput Srbije, kao i njihovih privrednih subjekata, u međunarodne ekonomske tokove podrazumeva prihvatanje svih zahteva globalnog tržišta, od kojih je društvena korporativna odgovornost jedan od najbitnijih.