КОНЦЕНТРАЦИЈА НА ТРЖИШТУ ТЕЛЕКОМУНИКАЦИЈА У БиХ

Authors

  • Зоран Боровић Економски факултет; Универзитет у Бањој Луци

DOI:

https://doi.org/10.7251/ZREFIS1206177B

Abstract

Мјере економске политике у области заштите од прекомјерне тржишне концентрације представљају један од сегмената у широј области заштите тржишне конкуренције, док су мјере заштите конкуренције једна од мјера укупне економске политике једне земље. Разлог постојања и примјене мјера у области тржишне концентрације, као једног од сегмената политике заштите конкуренције, јесте тај што несавршене тржишне структуре, генерално говорећи, воде опадању друштвеног благостања. На тржишту телекомуникација у БиХ доминирају три телеком оператера са значајном тржишном снагом. Међутим, тржиште телекомуникација у БиХ је специфично због географске сегментираности тржишта, гдје на појединим сегментима доминирају појединачни телеком оператери, у зависности од етничке структуре становништва  датог тржишног сегмента. У наставку рада анализирали смо развој тржишта телекомуникација у БиХ и указали на тренутно стање на овом тржишном сегменту. За мјерење концентрације користили смо двије начешће кориштене мјере, Herfindahl-Hirschmanov индекс концентрације (HHI) и коефицијент концентрације (Concentration Ratio – CR). Добијени резултати директо указују на постојање класичног олигопола на тржишту телекомуникација у БиХ. Међутим, анализу смо, из објективних разлога, вршили помоћу варијабли које долазе извана (понуда, учешће у понуди и укупни приходи), занемарујући унутрашње варијабле предузећа (просјечни и гранични трошкови).

Published

2012-10-19