АНАЛИЗА КОНКУРЕНТНОСТИ ПРИВРЕДЕ И ПОСЛОВНОГ АМБИЈЕНТА У БИХ У СВЈЕТЛУ АКТУЕЛНИХ МЕЂУНАРОДНИХ ГОДИШЊИХ ИЗВЈЕШТАЈА
DOI:
https://doi.org/10.7251/ZREFIS1307061BAbstract
Под конкурентношћу се подразумијева способност економских субјеката да се надмећу и буду успјешнији, иновативнији и креативнији од осталих учесника на локалном, националном, регионалном и глобалном тржишту у стварању додате вриједности. Конкурентност домаће привреде, уз креирање одговарајућег пословног амбијента, постала је доминантна економска тема у процесу придруживања БиХ европским интеграцијама. Актуелни извјештаји о конкурентности, те о пословном амбијенту у БиХ, стављају БиХ на зачеље листе европских земаља. Низак ниво конкурентности привреде БиХ негативно се одражава на вриједност извоза и неминовно доводи до високог спољнотрговинског дефицита, који је дугорочно неодржив. За његово смањење нужно је повећање конкурентности производа и продуктивности фактора који би допринијели ефикаснијој, већој и садржајнијој производњи, односно извозу. За достизање нужне оперативне ефикасности кључни су интерни фактори, односно способност менаџмента да своје одлуке заснива на економским принципима и економском валоризовању постигнутих ефеката и резултата. Истовремено је важно преструкту-рирање економије, имајући у виду околности смањене инвестиционе активности, ниског прилива ино капитала, те ниског нивоа националне штедње, као и поправљање ограничавајућег пословног и институционалног амбијента, који се негативно одражава на ниво конкурентности привреде БиХ.