Када квадрат јесте а када није правоугаоник?

Authors

  • Danijela Mitrović Pedagoski fakultet Bijeljina
  • Daniel Abraham Romano Pedagoški fakultet Bijeljina

Abstract

Сажетак: У овом тексту потврђујемо нивое геометријских знања ученика другог и четвртог разреда основне школе о усвојеним геометријским концептима правоугаоника и квадрата.
Док је за прву групу ученика одговор на постављено питање 'никад' потпуно прихватљив ('ниво '0'), за ученике старијих разреда одговор би требало да буде резултат препознавања,
промишљања и анализирања ('ниво 1').

Abstract: In this paper we confirm the levels of geometric knowledge of second and fourth graders students of Elementary schools about the adopted geometric rectangles and squares
koncepts. While the first group of students answer to the question 'never' totally acceptable ('level 0'), for higher grades students the answer should be the result of recognition, reflection and analysis ('level 1').

References

[1] Билбија, Д., Миланковић, Ј., Романо, Д.А. и Руњић Н. (2009): Tеорија ван Хиелеових о разумијевању геометрије, MAT-KOЛ, XV(2): 5-17

[2] De Villiers, M. (1994). The Role and Function of a ierarchical Classification of Quadrilaterals. For the Learning of Mathematics, 14: 11-18.

[3] Franke, M. (2007). Didaktik der Geometrie in der Grundschule – Mathematik Primar- und Sekundarstufe.2. Auflage. München: Spektrum Verlag.

[4] Fujita, T. (2012). Learners‟ Level of Understanding of Inclusion Relations of Quadrilaterals and Prototype Phenomenon. The Journal of Mathematical Behavior,
31: 60-72.

[5] Fujita, T. and Jones, K. (2007). Learners‟ understanding of the definitions and hierarchical classification of quadrilaterals: towards a theoretical framing, Research in Mathematics Education, 9(1&2), 3-20.

[6] Heinze, A. and Ossietzky, C. (2002). “…Because a Square is not a Rectangle” Students‟ Knowledge of Simple Geometrical Concepts When Starting to Learn Proof. In A. Cockburn ve E. Nardi (Eds.): Proceedings of The 26th Conference of the
International Group for the Psychology of Mathematics Education, (Vol. 3: 81-88), PME. University of East Anglia, Norwich.

[7] Marković, Z. and Romano, D.A. (2013): Gaining Insight of How do Elementary School„s Students in The Republic of Srpska Conceptualize Geometric Shape of Parallelogram, IMVI Open Мathematical Education Notes, 3: 31- 41.

[8] Monaghan, F. (2000). What Difference Does It Make? Children‟s Views of the Differences Between Some Quadrilaterals. Educational Studies in Mathematics,
42(2):179-196.

[9] Новаковић, Д. и Романо, Д.А. (2013): Концепти геометријског појма кружнице код предшколске дјеце; ИМО – Истраживање математичког образовања, Вол. V, Број 9: 5-12

[10] Романо, Д.А. (2009): Теорија ван Хиелеових о подучавању геометрије; Методички обзори, Vol. IV (1-2), No. 7-8: 95-103

[11] Романо, Д.А. (2009а): О геометријском мишљењу; Настава математике, LIV (2-3): 1-11.

[12] Türnüklü, R., Akkaş, E. N. and Alaylı, F.G. (2013): Mathematics Teachers‟ Perceptions of Quadrilaterals and Understanding the Inclusion Relations, In: Ubuz, B., Haser, Ç. and Mariotti, M.A. (Eds.), Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 705-714), Middle East Technical University, Ankara

Published

2016-12-24

Issue

Section

Чланци