ПРИМЈЕНА БЕСПЛАТНИХ ГИС АПЛИКАЦИЈА У НАСТАВИ ГЕОГРАФИЈЕ

Authors

  • Бранислав Драшковић

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1301189D

Abstract

У информатичкој ери географија је обезбиједила значајну
позицију засновану на принципима географских информационих система, који су све
шире интегрисани у свакодневни живот. Значајан број картографских апликација
постао је путем интернета доступан широком аудиторијуму, па су милиони
корисника, понекад и несвјесно, усмјерени на кориштење ових сервиса, било преко
десктоп рачунара, било преко различитих врста преносивих уређаја. Гугл мапе,
Опенстрит мапе, Бинг мапе и друге сличне онлајн апликације, које осим карата
користе сателитске и авио снимке у подлози, ГПС и локалне базе података, постају
све популарније а њихова употреба све масовнија. Свакако да се са развојем
информационих технологија мијења улога географске карте па је све чешћа примјена
интерактивних дигиталних карата (или атласа) у односу на некадашње класичне
карте. Ширење употребе картографских апликација и уопште географских техника
и алата на кориснике који нису професионалци нити чак географи, створило је
концепт данас у свијету познат под називом „нова географија“. Бесплатни ГИС
софтвери могу имати широку примјену у настави географије кроз савлађивање
основних картографских појмова и креирање једноставних ученичких карата с
циљем развоја креативности и спонтанијег прихватања географских знања. Такође,
све су популарније веб ГИС апликације базиране на концепту клауд компјутинга
(cloud computing), које дозвољавају уређивање карата од стране регистрованих
корисника. Различите картографске апликације, с обзиром да су лако доступне,
немају комплексно окружење ни компликована корисничка рјешења (што наравно
погодује ученицима), па је њихова примјена у развијеним земљама управо прилагођена
различитим узрастима, па и за основношколски, кроз тзв. „ГИС за дјецу“ (GIS for
kids).

Published

2018-12-27