МИШЉЕЊА УЧИТЕЉА И БУДУЋИХ УЧИТЕЉА О МУЛТИМЕДИЈСКОЈ НАСТАВИ У ОСНОВНОМ ОБРАЗОВАЊУ

Authors

  • Ивана Швагељ
  • Томислав Тополовчан

DOI:

https://doi.org/10.7251/NSK1301360C

Abstract

Дјеца данас живе у мултимедијском окружењу, те долазе у
школу с већ развијеним вјештинама кориштења нових медија у таквом окружењу. С
друге стране, већина наставе је још увијек организирана према традиционалним
начелима гдје превладава настава усмјерена на учитеља. Данашњи ученици из
таквог мултимедијског окружења захтијевају другачију наставу која је њима
занимљива и усмјерена на ученика, а кључну улогу у организирању такве наставе има
учитељ. У контексту тога проведено је истраживање. Циљ истраживања је био
испитати мишљења учитеља у пракси и будућих учитеља (студената) о
мултимедијској и традиционалној настави. Узорак (N = 145) се састојао од 82
учитеља у основним школама и 63 студента пете студијске године Учитељског
факултета Свеучилишта у Загребу, Одсјека у Чаковцу. За потребе истраживања
конструиран је упитник Ликертовог типа од пет ступњева: за мишљење о
мултимедијској настави од шест манифестних тврдњи, те мишљење о
традиционалној настави од четири манифесне тврдње. Испитаници су испуњавали
упитник методом папир-оловка током мјесеца ожујка 2012. године. Анализом
резултата показало се да су испитаници (на разини цијелог узорка) с позитивнијим
мишљењем о традиционалној настави склонији негативнијем мишљењу о
мултимедијској настави, надаље показало се да учитељи позитивније мисле о
традиционалној настави од студената. С друге стране, студенти имају
позитивније мишљење о мултимедијској настави од учитеља у пракси. Показало се
да учитељи и разредне и предметне наставе имају једнако неутрално мишљење о
традиционалној настави, док учитељи предметне наставе позитивније мисле о
мултимедијској настави од учитеља разредне наставе. Иако је видљиво да будући
учитељи позитивније мисле о мултимедијској настави, кључно за организацију
такве наставе је да их се у иницијалном образовању оспособљава за њу, односно
цјеложивотно учење у даљњој пракси.

Published

2018-12-27