MORFOLOŠKI I MOTORIČKI STATUS UČENIKA SREDNJE ŠKOLE
DOI:
https://doi.org/10.7251/SIZ0117052MAbstract
Morfološki status sportiste (učenika) predstavlja njegovu ličnu kartu na bazi koje se može
svrstati u određeni konstitucionalni tip, a takođe se dobijaju podaci o njegovoj tjelesnoj visini, masi
tijela, BMI pa čak se analiziraju i godine starosti. Morfološke karakteristike predstavljaju
najočigledniji prostor u okviru biopsiho-sociološkog statusa humane populacije. Morfologiju definiše
skup karakteristika kao što su konstitucija, tjelesni sastav, građa ili sklop kao organizovana i
relativno konstantna cjelokupnost osobina u međusobnom odnosu. Taj se skup obično formira od
endogenih činilaca (unutrašnji) i u manjoj mjeri od egzogenih (spoljašnji,sredina). Motoričke
sposobnosti se obično definišu kao indikatori nivoa razvijenosti osnovnih kretnih dimenzija čoveka
koje uslovljavaju uspješnu realizaciju kretanja, bez razlike da li su to sposobnosti stečene treningom
ili ne.
U radu su analizirane morfološke karakteristike i motoričke sposobnosti. Istraživanjem je
obuhvaćeno 19 učenika (15 učenika i 4 učenice) Srednje Tehničke škole iz Trebinja.
Osnovni cilj istraživanja je utvrđivanje povezanosti morfoloških krakteristika i bazičnih motoričkih
sposobnosti učenika.
Varijable koje su mjerene za morfološke karakteristike su: visina tijela, masa tijela, izvedeni Body
Mass Indeks i Lorentzov indeks konstitucije, dok su za motoričke sposobnosti rađene sledeće
vraijable: skok u dalj iz mjesta, trčanje 30 metara visoki start, podizanje trupa za 60 sekundi, zgib,
izdržaj u zgibu, sklek.