Sposobnost vizuelnog i auditivnog pamćenja kod djece mlađeg školskog uzrasta

Authors

  • Bojana Mastilo Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  • Ivana Zečević Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  • Andrijana Bakoč Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  • Olivera Kalajdžić Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  • Slađana Ćalasan Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  • Bojan Vuković Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu
  • Gorica Vuksanović Medicinski fakultet Foča, Univerzitet u Istočnom Sarajevu

DOI:

https://doi.org/10.7251/BII1602141M

Abstract

Uvod. Pamćenje je dio kognitivnog sistema koga čine prijem, obrada, skladištenje
i prisjećanje informacija. Cilj istraživanja je utvrđivanje dinamike razvoja
vizuelnog i auditivnog pamćenja kod djece mlađeg školskog uzrasta, odnos
između sposobnosti pamćenja i pola, kao i povezanost sposobnosti pamćenja
i školskog uspjeha.
Metode. Istraživanjem je obuhvaćeno 215 učenika II, III i IV razreda osnovne
škole, uzrasta 7-11 godina, i to 121 (56,3%) dječak i 94 (43,7%) djevojčice. Iz
školske dokumentacije su dobijeni podaci o opštem školskom uspjehu na
kraju razreda, kao i uspjehu iz pojedinih nastavnih predmeta (srpski jezik,
matematika, likovna kultura i muzička kultura). Za ispitivanje sposobnosti
pamćenja korišćen je ACADIA test razvojnih sposobnosti – subtestovi V
(vizuelno pamćenje) i VIII (auditivno pamćenje).
Rezultati. Rezultati pokazuju da ispitanici imaju bolja postignuća na subtestu
vizuelno pamćenje u odnosu na auditivno pamćenje. U okviru sposobnosti
auditivnog pamćenja je utvrđena statistički značajna razlika u odnosu na
uzrast (p < 0,0001), dok u odnosu na pol nije utvrđena statistička značajnost.
Korelacije sposobnosti vizuelnog pamćenja sa opštim uspjehom (r = 0,292,
p = 0,01) i uspjehom na nastavnim predmetima srpski jezik (r = 0,29, p =
0,01), matematika (r = 0,32, p = 0,01) i likovna kultura (r = 0,292, p = 0,01)
su statistički značajne, dok je kod auditivnog pamćenja utvrđena statistički
značajna korelacija jedino s predmetom muzička kultura (r = 0,142, p = 0,05).
Zaključak. Učenici mlađeg školskog uzrasta imaju bolja postignuća u vizuelnom
u odnosu na auditivno pamćenje, a sposobnost auditivnog pamćenja
se statistički značajno povećava sa uzrastom. Odstupanja od uzrasnih normi
mogu biti posljedica neujednačenog ritma razvoja pojedinih sposobnosti
koja se spontano razrješavaju tokom razvoja. Djeca kod koje su detektovane
smetnje u vizuelnom i auditivnom pamćenju treba da budu obuhvaćena
daljom kliničkom procjenom, kao i iznalaženjem odgovarajućih puteva rehabilitacije
i tretmana.

Published

2017-02-15