Uticaj verbalnih, auditivnih i vizuelnih podsticaja na likovnu percepciju i recepciju učenika osnovne škole
DOI:
https://doi.org/10.7251/BII2002151PAbstract
Uvod. Recepcija umjetničkih djela ili doživljavanje umjetničkih djela je složen
proces, koji sadrži kreativne komponente. U svojoj suštini doživljaj umjetničkog
djela podrazumijeva reprodukciju u gledaočevoj svijesti doživljaja
i uzbuđenja koje je imao sam umjetnik u procesu stvaranja tih istih djela.
Prilikom posmatranja vizuelnih slika, naša percepcija usmjerena je ka identifikaciji
objekata, a kada se posmatraju vizuelne slike kao umjetnička djela,
takođe smo orijentisani ka doživljavanju - imamo subjektivnu reakciju na
elemente, kao što stu stilske i strukturalne karakteristike. Cilj istraživanja je
da se ispita efikasnost kvazi-eksperimentalnog programa nazvanog Uticaj
verbalnih, auditivnih i vizuelnih podsticaja, koji je osmišljen tako da podstiče
likovnu percepciju i likovnu recepciju učenika u nastavi likovne kulture.
Metode. Primijenjena je kvazi-eksperimentalna metoda sa paralelnim grupama.
Istraživanje je realizovano na uzorku od 98 učenika, od toga je eksperimentalnu
grupu činilo 45, a kontrolnu 53 učenika sa područja Trebinja.
Za potrebe istraživanja korišten je Test LV1 koji ispituje opštu likovnu kreativnost,
kao i likovnu percepciju i likovnu recepciju (likovnu aprecijaciju).
Rezultati. Rezultati istraživanja ukazuju na to da je eksperimentalni program
uticao na razvoj likovno-perceptivnih (F=3,76; p=0,05) i likovno-receptivnih
(F=8,01; p=0,00) sposobnosti učenika u nastavi likovne kulture,
jer su učenici eksperimentalne grupe postigli značajno bolje rezultate od
učenika kontrolne grupe. Eksperimentalni program je usklađen sa nastavnim
planom i osmišljen tako da utiče na razvoj likovno-perceptivnih i likovno-
receptivnih sposobnosti učenika.
Zaključak. Dobijeni rezultati ukazuju na to da je moguće uticati na razvoj
likovno-perceptivnih i likovno-receptivnih sposobnosti učenika vodeći se
posebno osmišljenim programom koji je u ovom istraživanju bio usmjeren
na podsticanje verbalnih, auditivnih i vizuelnih aspekata likovnog izraza.