LIKURGOV I PLATONOV SISTEM VASPITANJA I OBRAZOVANJA – PRINCIP „NEHUMANOSTI“ I HUMANOSTI
DOI:
https://doi.org/10.7251/ZCMZ0124367VKeywords:
obrazovanje, vaspitanje, Likurg, PlatonAbstract
Šta znači ispravan sistem obrazovanja i vaspitanja, kao i pitanje humanističkih principa na
kojima bi se trebao temeljiti ne moguće je sagledati bez da se ne osvrnemo na sisteme vaspitanja u
predhodnim razdobljima. Naš akcenat u ovom radu je na sistemu vaspitanja i obrazovanja hrabrih
ratnika koje je ustanovio Likurg u Sparti, kao i na Platonovom shvatanju značaja humanističkog
obrazovanja i vaspitanja koje ima za cilj spoznaju vrline. Samo takav čovek je sposoban za srećan
život, kao i za harmoničan život u državnoj zajednici. S druge strane, Likurgov sistem obrazovanja za
cilj ima obrazovati hrabrog ratnika i celokupno obrazovanje tome je podređeno. I Likurg i Platon
smatraju da obrazovanje i vaspitanje moraju biti pod strogim nadzorom države. Ono što je još slično
kod obojice jeste što ni jedan ne zanemaruju obrazovanje žena.