MASOVNA UBISTVA U ŠKOLAMA
DOI:
https://doi.org/10.7251/ZCMZ0124544NKeywords:
masovna ubistva, škola, karakteristike učinioca, nasiljeAbstract
Masovna ubistva su postala učestala tokom godina i dramatično su porasla od 1966.
godine. Masovno ubistvo se definiše kao krivično delo ubistva četiri ili više osoba, isključujući
učinioca(e), u okviru jednog događaja, na jednoj lokaciji. Masovna ubistva u školi uključuju učenike
ili bivši učenike škole, koji biraju žrtve nasumično ili simbolično. Iako čine mali deo stope ubistva u
svetu, masovna ubistva iz vatrenog oružja u školama učinjena od strane dece ili maloletnika imaju
značajan uticaj na društvo, dobijaju široku medijsku pažnju i izazivaju kolektivni strah. Istraživanje
pruža analizu karakteristika učinioca, škole i vatrenog oružja masovnih ubistva u školama. U radu se
koristi analiza i sinteza teorijskih i empirijskih nalaza. Za potrebe uvida u relevantne naučne izvore
korišćena je pretraga elektronskih bibliografskig baza: KOBSON, Google Scholar, ResearchGate.
Pronađene su karakteristike učinioca koje se pojavljuju kao rizični faktori. Rezultati sugerišu da su
karakteristike škole i incidenta značajno povezane sa ozbiljnošću pucanja u školi. Procena pretnji
masovnih ubistva u školi vatrenim oružjem treba da obuhvati istoriju zlostavljanja životinja, nasilje u
porodici gde potencijalni učinilac može biti žrtva, učinilac ili posmatrač i dijagnostiku poremećaja
tokom detinjstva. Ovakva celokupna procena može biti deo preventivnih aktivnosti koju bi trebalo da
sprovode stručnjaci mentalnog zdravlja.