CJELOŽIVOTNO OBRAZOVANjE I UČENjE KAO FAKTOR VASPITNOG OSNAŽIVANjA PORODICE

Authors

  • Nikola Mijanović Filozofski fakultet Nikšić

DOI:

https://doi.org/10.7251/ZCMZ2001080M

Keywords:

Cjeloživotno obrazovanje i učenje, porodica, djeca, roditelji, vaspitanje

Abstract

U ovom radu analizirana je uloga i vaspitna funkcija savremene porodice, posmatrane u kontekstu aktuelnog opšte-društvenog, civilizacijskog i kulturno-prosvjetnog razvoja. U savremenim uslovima, ona je etablirana kao osnovna biosocijalna zajednica i nezamjenljiv faktor u procesu vaspitanja, razvoja i formiranja ljudske ličnosti. Porodica je danas suočena sa sve intenzivnijim naučno-tehnološkim i opšte-civilizacijskim razvojem, koji je omogućio i uslovio planetarno povezivanje svijeta, sa neizvjesnim ishodima u doglednoj budućnosti. Pod uticajem sve ubrzanijeg i radikalnijeg transformisanja i turbulentnog prestrojavanja društva, ona gubi tradicionalna obilježja, suočavajući se sa zakonomjernom  nužnošću pihvatanja novih uslova, stilova i načina funkcionisanja, odnosno vaspitnog djelovanja. Naša analiza, između ostalog, nedvosmisleno potvrđuje tezu, da je u novonastalom civilizacijskom okruženju, porodica pored brojnih društveno-verifikovanih i pedagoško-kompetentnih institucija, najodgovornija zajednica za pravilno i uspješno vaspitanje, obrazovanje, razvoj i formiranje vlastitog potomstva. U zavisnosti od objektivno datog društveno-ekonomskog i opšte-civilizacijskog konteksta, u praksi se koriste, društvenim potrebama i razvojnim ciljevima, primjereni stilovi, sredstva i modeli porodičnog vaspitno-obrazovnog uticaja. Drugim riječima, paralelno s transformisanjem, osavremenjivanjem, demokratizacijom i humanizacijom društva, mijenjaju se i prilagođavaju porodične i sve druge institucionalne vaspitno-obrazovne strategije. To zapravo znači, da najaktuelnije tokove i vizije društvenog razvoja, mogu u potpunosti shvatiti i permanentno u praksi podržavati, samo kvalitetno obrazovani i za to kompetentno pripremljeni roditelji, spremni i sposobni da prihvate, odnosno slijede filozofiju cjeloživotnog učenja. Prema tome, ovaj rad pretenduje da opservira, analizira i elaborira  zakonomjernosti cjeloživotnog obrazovanja i učenja, kao nužnih pretpostavki kontinuiranog sticanja znanja i vještina, potrebnih za osnaživanje porodične vaspitno-obrazovne kompetentnosti.

Published

2022-02-21