PRAĆENJE I EVIDENTIRANJE ZADOVOLJSTVA POSLOM UZ PODRŠKU SISTEMA POSLOVNE INTELIGENCIJE

Authors

  • Helena Lajšić Univerzitetska jedinica NUB RS Banja Luka

DOI:

https://doi.org/10.7251/ZCMZ2001622L

Keywords:

Informacioni sistemi, poslovna inteligencija, sistemi za upravljanje ljudskim resursima, HRIS, upravljanje ljudskim resursima, zadovoljstvo poslom

Abstract

Interesantna su saznanja do kojih se dolazi istraživanjem i preispitivanjem načina upravljanja ljudskih resursa u u Republici Srpskoj. Upravljanje ljudskim resursima u svakom poslovnom sistemu postaje potpuno različito od dosadašnjeg. Ono se više ne shvata samo kao puka funkcionalna aktivnost već i kao nova poslovna filozofija koju treba provoditi na svim menadžerskim nivoima. Cjelovito, koherentno upravljanje ljudskim resursima organizacije u cilju osiguranja maksimuma dodane vrijednosti i najboljeg pozicioniranja za ostvarenje organizacijskih strategijskih ciljeva. Poslovna inteligencija je multidisciplinarno polje ali ako je fokus na tehnologiju i aplikacije, onda se može reći da ona podrazumijeva menadžerske metode i tehnike za planiranje, sabiranje, sortiranje, transformaciju, strukturiranje i smještaj podataka u Data Warehouse i data martove radi što efektivnijeg i efikasnijeg analiziranja podataka, izvještavanja, vizualizacije, generisanja onlajn aktivnih izvještaja i sprovođenja naprednih analitičkih tehnika klasterizovanja, klasifikacije, segmentiranja i predikcije. Poslovna inteligencija i poslovno inteligentni sistemi poboljšavaju IT infrastrukture organizacija i omogućavaju koristi i za poslovno okruženje organizacije. Ovo se postiže zbog činjenice da se aplikacijama sve organizacione jedinice integrišu u zajednički sistem što čini IT strukturu organizacije, logičniju i lakšu za upravljanje. Takodjer, sistemi poslovne inteligencije krajnjim korisnicima omogućavaju da mogu da pokrenu sopstvene izvještaje u bilo kom trenutku u vremenu. Organizacije uviđaju da su glavne prednosti poslovne inteligencije bolji pristup podacima, a to dalje ima za cilj bolje informisanje i bolja rješenja. Važno je voditi računa o tome da je poslovno inteligentna tehnologija u organizaciji jednostavna za korišćenje, a da su informacije koje se generišu jednostavne i korisne za donošenje odluka. Činjenica je da se poslovna inteligencija koristi u različitim poslovnim procesima, od ljudskih resursa, prodaje i marketinga, finansijskih službi... Ključne oblasti gde se poslovna inteligencija najviše koristi su upravo ove navedene. Prednosti koje poslovna inteligencija omogućava organizacijama koje u svojoj praksi primjenjuju ove savremene informacione tehnologije su da imaju konkurentsku prednost, bolje usluge i jedinstveni pogled na poslovanje. Neki od neophodnih uslova za uspješno upravljanje ljudskim resursima (ULJR) i performansom se obezbjeđuju putem upravljanja informacionim resursima organizacije (podacima, informacijama i znanjima). Stavovi o poslu i zadovoljstvo poslom su veoma važan segment u svim organizacijama. Zadovoljan zaposleni biće produktivniji, te će to uticati pozitivno na organizaciju. Mnoga saznanja ukazuju na to da je zadovoljstvo zaposlenih ključni faktor motivacije i postignuća uz pozitivan stav zaposlenog o radnom mjestu. Radna uspješnost je stepen u kojem radno ponašanje zaposlenih pridonosi ostvarenju organizacijskih ciljeva. Ona je višedimenzionalan konstrukt što znači da postoje različiti načini i ponašanja kojima zaposleni mogu doprinositi organizacijskim ciljevima. Nezadovoljstvo na poslu nagovještava razne oblike ponašanja ali prvenstveno mnoga devijantna ponašanja zaposlenih. Poseban izazov je da se ispita stanje i mogućnosti razvoja ljudskih resursa u nekim profitnim i neprofitnim institucijama u Republici Srpskoj. Ovim naučnim radom pokušaće se steći nedostajuće informacije o sadržaju i načinu upravljanja određenim procesima ljudskih resursa, kao što je proces praćenja i evidentiranja zadovoljstva poslom u profitnom i neprofitnom sektoru, posmatranom u kontekstu informacionih sistema.

Downloads

Published

2022-03-08