ЗАШТИТА ПОТРОШАЧА - КОМПАРАТИВНА АНАЛИЗА СРБИЈЕ И СУСЕДНИХ ЗЕМАЉА

Authors

  • Зорка Grandov Факултет пословне економије
  • Радица Јовановић Факултет за предузетнички бизнис

DOI:

https://doi.org/10.7251/EMC1101009G

Abstract

Европска унија придаје велики значај заштити потрошача. На то указују и бројни акти којима се заштита потрошача уређује, а који представљају окосницу за усклађено деловање свих националних тела на подручју заштите потрошача и невладиних организација. Европска унија је земљама чланицама дала смернице за стварање јединствене политике заштите потрошача, за подручја која су пре уласка у Унију била искључиво у националној надлежности.
Земље Западног Балкана, поред проблема транзиције и либерализације увоза, прате и проблеми неусклађености прописа о квалитету робе и услуга са стандардима Европске уније. Без обзира што улажу велике напоре за усклађивање стандарда, на свом тржишту још увек се производи, или увози, неквалитетна роба која представља ризик по здравље и безбедност потрошача (играчке, текстил, козметички препарати, као и други производи). Остваривање заштите потрошача значајан је предуслов за изградњу тржишног амбијента привређивања и успостављање ефикасне привредне структуре и ефикасније усклађивање односа на тржишту. Заштита потрошача је питање у чије решавање треба да буду укључене, не само држава и њене надлежне институције, већ и привредни субјекти који потрошачима нуде своје производе и услуге.
Стање и напредак у заштити порошача у земљама Западног Балкана истражено је и приказано кроз компаративну анализу неке земље ЕУ i Србије. Упoређене су земље које су прошле транзицију и које су блиски суседи са Србијом; и кроз компаративну анализу Србијe са неким земљама Западног Балкана. Упoређене су земље које су у процесу транзиције и приступања ЕУ, блиски су суседи и делимо наслеђе бивше државе.

Published

2011-06-15