СОЦИЈАЛНО УКЉУЧИВАЊЕ ДЈЕЦЕ СА ИНВАЛИДИТЕТОМ КРОЗ ПРИЗМУ ТЕОРИЈА ИНКЛУЗИВНОГ ОБРАЗОВАЊА У ПРЕДШКОЛСКИМ УСТАНОВАМА
DOI:
https://doi.org/10.7251/DEFSR5925025PAbstract
Овај рад истражује социјалну инклузију и подршку дје- ци предшколског узраста са инвалидитетом у Босни и Херцеговини. Дјеца са инвалидитетом често се суочавају са бројним препрекама које отежавају њихово равноправно учешће у друштвеним активностима. Фокусирајући се на предшколске установе као кључне актере у процесу социјалне инклузије, рад анализира тренутне праксе, изазове и могућности за унапређење подрш- ке дјеци са инвалидитетом. Кроз преглед доступних извора, званичних ста- тистичких података и постојећих истраживања рад пружа дубљи увид у ис- куства и потребе дјеце са инвалидитетом. Посебна пажња посвећена је улози предшколских установа у промовисању инклузивног образовања и стварању подстицајног окружења које омогућује сваком дјетету да развије свој пуни потенцијал. Теоријски оквир овог рада заснива се на кључним теоријама со- цијалног рада које објашњавају инклузију и социјалну заштиту, укључујући теорију социјалне правде, еколошку теорију, теорију оснаживања као и сис- темску теорију. Ове теорије омогућавају свеобухватно разумијевање изазова са којима се сусрећу дјеца са инвалидитетом и њихове породице, као и на- чина на које друштво може одговорити на њихове потребе.Овај рад допри- носи бољем разумијевању комплексности инклузивног образовања и пружа смјернице за унапређење пракси у предшколским установама са нагласком на интегрисани приступ подршци дјеци са инвалидитетом и њиховим поро- дицама у контексту социјалне заштите.