TEORIJSKE OSNOVE I IDENTIFIKACIJA OPŠTIH KOMPETENCIJA VASPITAČA U PENALNIM USTANOVAMA
DOI:
https://doi.org/10.7251/DEF1740002DAbstract
Opšte kompetencije su dinamična kombinacija znanja, razumijevanja, vještina,
sposobnosti, stavova i vrijednosti neophodnih za lično ostvarenje i razvoj. Svojstvene su
svakom čovjeku, bez obzira na područje njegovog djelovanja. Razvijaju se tokom formalnog
obrazovanja i predstavljaju temelj za dalje učenje i razvoj kao integralni dio cjeloživotnog
učenja. Vaspitači u penalnim ustanovama imaju izgrađene stavove i mišljenje o
opštim kompetencijama. Prema procjenama vaspitača sistemske (sposobnost za prilagođavanje
novim situacijama, sposobnost za učenje, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost istrajavanja na ostvarivanju najviših kvaliteta u radu i kreativnost), su u blagoj
prednosti u odnosu na interpersonalne, instrumentalne i specifi čne opšte i predstavljaju
dobru osnovu za dalje učenje i razvoj. Zbog kompleksnosti kompetencija i složenog
procesa identifi kacije, mjerenja i poređenja kao i činjenice da vaspitači više procijenjuju
sistemske, za koje znamo da su složenije, bilo bi poželjno ove rezultate provjeriti na većem
uzorku, ali i otvaranjem kvalitativne rasprave o kompetencijama vaspitača u penalnim
ustanovama u kontekstu cjeloživotnog učenja.